 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
sniper007 Član


Pridružen-a: Pon 07 Apr 2008 17:00 Prispevkov: 93 Aktiv.: 0.44 Kraj: w8, what?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jur Član


Pridružen-a: Pet 02 Dec 2005 14:45 Prispevkov: 5142 Aktiv.: 21.68 Kraj: [color=zelena]Ljubljana[/color]
|
Objavljeno: Pet Apr 11, 2008 2:55 pm Naslov sporočila: |
|
|
Starter of fluorescentne žarnice. V steklenem delu je tlivka z bimetalom, ki se segreje in naredi stik, tako da žarnica vžge. Pri vžigu se sproščajo električne motnje, ki jih (delno) zatre kondenzator (tisto ovito v plastiko). Zaradi nižje cene je kondenzator ponavadi kar brez oznak.
Po vžigu nima več nobene funkcije. Lahko ga snameš iz žarnice in bo svetila naprej.
Jur
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Tihi Član


Pridružen-a: Čet 27 Nov 2003 14:15 Prispevkov: 281 Aktiv.: 1.18 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Pet Apr 11, 2008 2:59 pm Naslov sporočila: |
|
|
Strobo za navadno žarnico zaporedna vezava
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
sniper007 Član


Pridružen-a: Pon 07 Apr 2008 17:00 Prispevkov: 93 Aktiv.: 0.44 Kraj: w8, what?
|
Objavljeno: Pet Apr 11, 2008 4:06 pm Naslov sporočila: |
|
|
jur hvala za odgovor. Me pa še nekaj zanima. Zakaj moramo fluorescentne žarnice potem prižigat z pomočjo tlivke? Nekaj se mi zdi, da pri vklopu potrebujemo visoko napetost da se plin ionizira? Kako to, da so stare žarnice pri vklopu na začetku utripale novejše pa se prižgejo praktično takoj?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
int47 Član


Pridružen-a: Pon 15 Dec 2003 0:10 Prispevkov: 2105 Aktiv.: 8.88 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Pet Apr 11, 2008 5:18 pm Naslov sporočila: |
|
|
"Tlivka" je samo vir toplote za bimentalni kontakt v starterju. Ko starter razklene tokokrog, dušilka poskrbi za prvi preboj plina v sijalki (vžig). Vžig ne uspe vedno, zato sijalke z dušilko in starterjem utripajo.
Novejše luči uporabljajo elektronsko dušilko in pri vžigu ne utripajo.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
sniper007 Član


Pridružen-a: Pon 07 Apr 2008 17:00 Prispevkov: 93 Aktiv.: 0.44 Kraj: w8, what?
|
Objavljeno: Sob Apr 12, 2008 12:47 am Naslov sporočila: |
|
|
Kje se pa nahaja dušilka?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
andrejj Član


Pridružen-a: Ned 21 Mar 2004 15:06 Prispevkov: 4253 Aktiv.: 17.93 Kraj: 8232 Šentrupert
|
Objavljeno: Sob Apr 12, 2008 7:12 am Naslov sporočila: |
|
|
Tam kjer piše balast.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
int47 Član


Pridružen-a: Pon 15 Dec 2003 0:10 Prispevkov: 2105 Aktiv.: 8.88 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Sob Apr 12, 2008 8:55 am Naslov sporočila: |
|
|
dušilka = ballast
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
sniper007 Član


Pridružen-a: Pon 07 Apr 2008 17:00 Prispevkov: 93 Aktiv.: 0.44 Kraj: w8, what?
|
Objavljeno: Sob Apr 12, 2008 9:48 am Naslov sporočila: |
|
|
OK, malo sem si še prebral okoli tega. Pribljižno razumem situacijo samo ni še jasno kdo poskrbi da se bimetal razklene? Verjetno tlivka, ki se ugasne ? Samo zakaj bi se tlivka ugasnila, če plin še ni popolnoma ioniziral?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jur Član


Pridružen-a: Pet 02 Dec 2005 14:45 Prispevkov: 5142 Aktiv.: 21.68 Kraj: [color=zelena]Ljubljana[/color]
|
Objavljeno: Sob Apr 12, 2008 9:59 am Naslov sporočila: |
|
|
sniper007 je napisal/a: |
jur ..Zakaj moramo fluorescentne žarnice potem prižigat z pomočjo tlivke? Nekaj se mi zdi, da pri vklopu potrebujemo visoko napetost da se plin ionizira? Kako to, da so stare žarnice pri vklopu na začetku utripale novejše pa se prižgejo praktično takoj? |
Ko prižgeš fluorescentno žarnico, bo tok tekel iz električne vtičnice skozi dušilko, skozi eno grelno nitko od žarnice, skozi tlivko od starterja in skozi drugo žarilno nitko nazaj v vtičnico. Ker tlivka nima nobenega upora za omejitev toka, se bo bimetal segrel. Ko se bimetal dovolj segreje, bo starter naredil kratek stik. Ob kratkem stiku starterja bo stekel velik tok skozi dušilko in skozi žarilni nitki žarnice, kar bo zaradi visoke temperature nitke povečalo ionizacijo v žarnici. Ko je starter v kratkem stiku, se ne bo več segreval in bo prekinil kontakt. Ob prekinitvi kontakta pa se bo v dušilki induciral visokonapetostni impulz (napetost na dušilki je sprememba toka v času, dI/dt), ki bo povzročil dovolj ionizacije v celi žarnici, da napetost prebije skozi žarnico, ki začne svetiti. Če ionizacije še dovolj za vžig, bo žarnica ugasnila. Zaradi tega bo spet tekel tok skozi starter, ki se bo segrel in naredil kontakt in cikel blinkanja se ponavlja, dokler ni v žarnici dovolj ionov, da trajno zasveti. Novejši starterji so elektronski in z se vklopijo natančno za pravi čas, da žarnica mirno vžge. Stari starterji pa imajo bimetal, ki je odvisen tudi od zunanje temperature, pa tolerance mehanske izvedbe so precej široke, tako da brez blinkanja ne gre.
Zakaj tlivka ugasne? Tlivka se ugasne, ker je v tlivki med elektrodi vezan bimetal. Ko se ta segreje, naredi stik med elektrodama. Ker sta elektrodi sklenjeni, je napetost nič, torej tlivka ne sveti. Običajne tlivke (na primer preizkuševalec faze) se ne grejejo, ker imajo vgrajen upor za omejitev toka. Tlivka brez upora eksplodira. V fluorescentni žarnici je vgrajena dušilka, ki omeji tok, tako da za tlivko ni večje škode. Kljub temu pa skoz tlivko teče velik tok, zato je potrebno starterje menjati. Zaradi tega tudi ni priporočljivo fluorescentnih žarnic prepogosto vključevati in izključevati.
Jur
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
sniper007 Član


Pridružen-a: Pon 07 Apr 2008 17:00 Prispevkov: 93 Aktiv.: 0.44 Kraj: w8, what?
|
Objavljeno: Sob Apr 12, 2008 2:08 pm Naslov sporočila: |
|
|
Ko pa se plin v žarnici ionizira toliko, da zasveti, potem teče tok med obema žarilnima nitkama znotraj cevi ? ?
Drugače pa hvala za odlično razlago.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
galex4 Član

Pridružen-a: Tor 01 Apr 2008 18:27 Prispevkov: 459 Aktiv.: 2.19
|
Objavljeno: Sre Apr 29, 2009 10:28 am Naslov sporočila: |
|
|
bom kar izkoristil to temo.
Doma imam solarno svetilko. Celice proizvajajo okrog 12V in preko ustreznega vezja polni baterijo. Samo vezje ima še dodaten priključek za direktno napajanje preko adapterja max. 9V. Za svetlkobo poskrbi fluorescentna svetilka, ki je prikazana na sliki. Ker ima vezje še zreven dušilko (predvidevam), mi dušilka v vezju povzroča kratki stik in se mi transformator začne močno gret. Ko samo dušilko odstranim začne vezje normalno delovat, vendar mi "svetilka" ne sveti. Ker trenutno ne rabim takega vezja, ki polni baterijo bi si naredil svoje enostavno majhno vezje. Vendar se ne spoznam veliko na te svetilke. Za samo napajanje bi uporabil 9V adapter. Prosil bi za kakšno vezalno shemo Podatki svetilke:
osram L 4W/640 BASIC Cool White 140 lm
Še dodatno vprašanje: kolikšno napetost potrebujejo te svetilke za svoje normalno delovanje?
Hvala za info.
Opis: |
|
 Download |
Ime datoteke: |
osram L 4W-640.JPG |
Velikost datoteke: |
14.13 KB |
Downloadano: |
47 krat |
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Highlag Član


Pridružen-a: Pet 23 Jan 2004 20:42 Prispevkov: 4034 Aktiv.: 17.01 Kraj: Črnuče
|
Objavljeno: Sre Apr 29, 2009 11:34 am Naslov sporočila: |
|
|
Običajno imajo okoli 100V med skrajnima koncema cevi.
Ne vem o kakšni dušilki govoriš. Če deluje na 9V potem je to elektronska dušilka, ki ima vgrajen inverter ki omogoča štart in normalno delovanje žarnice.
_________________ If at first you don't succeed, destroy all evidence that you tried. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
lojzek Član



Pridružen-a: Pet 25 Jan 2008 8:00 Prispevkov: 3387 Aktiv.: 15.97
|
Objavljeno: Sre Apr 29, 2009 12:02 pm Naslov sporočila: |
|
|
Tako kot je highlag rekel, oz. tam nekje. Edinole še to, da pri zagonu običajno potrebuje napetostno špico, ki jo pri normalni svetilki naredita štarter in dušilka. To velja za klasične 18-36-56W fluo cevi. Za tele manjše pa nebi trdil. Tudi 18W včasih prižgeš brez štarterja, samo malce jo moraš podrgniti...
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
galex4 Član

Pridružen-a: Tor 01 Apr 2008 18:27 Prispevkov: 459 Aktiv.: 2.19
|
Objavljeno: Sob Maj 16, 2009 3:49 pm Naslov sporočila: |
|
|
Highlag je napisal/a: |
Običajno imajo okoli 100V med skrajnima koncema cevi.
Ne vem o kakšni dušilki govoriš. Če deluje na 9V potem je to elektronska dušilka, ki ima vgrajen inverter ki omogoča štart in normalno delovanje žarnice. |
verjetno ja, koliko sem pogledal datasheet samega čipa mislim da ime 6x hex inverterja.
Ali ima kdo tako elektronsko vezje oz. načrt? Ker pri originalnem vezju je še kup elementov in 3. čipi pa vsega ne rabim. Prej je bilo napajanje rešeno preko sončnih celic ter baterije. Zaradi tega tudi toliko čipov. Pa najverjetnje je notri tudi kak komparator, ki po moje primerja napetost in ob proizvajanju manj energije zazna da se bliža "tema", in tako nadomesti senzor svetlobe, običajno kakšen foto upor, dioda, tranzistor.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 501 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|