 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
Bidens Neznanec


Pridružen-a: Pon 04 Apr 2011 14:44 Prispevkov: 3 Aktiv.: 0.02 Kraj: Zagorje ob Savi / Ljubljana
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 12:55 am Naslov sporočila: Matična plošča, odspajkanje kondenzatorjev |
|
|
Pozdravljeni,
potrebujem pomoč pri popravilu dveh HP Socket478 matičnih plošč.
Na obeh ploščah je potrebno zamenjati vse kondenzatorje, ker le redki niso napihnjeni. Težava je v tem, da s svojim spajkalnikom (Weller W61) na teh matičnih ploščah ne uspem stopiti cina. Poizkusil sem z različnimi konicami - brez uspeha (medtem ko poseg na Socket370 plati ni predstavljal težav).
Potreboval bi torej pomoč nekoga, ki ima ustrezno opremo (močnejši spajkalnik). Ima kdo izmed vas kakšno idejo, na koga bi se lahko obrnil? Večinoma se nahajam v Lj (Bežigrad), občasno tudi v Zasavju.
Hvala lepa in lep pozdrav,
Boštjan
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Sibica Član


Pridružen-a: Sob 02 Maj 2009 15:24 Prispevkov: 1097 Aktiv.: 5.58 Kraj: Vremska Dolina
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 1:48 am Naslov sporočila: |
|
|
Mogoče samo napotek pri odstranjevanju.
Pri matičnih ploščah se z vakumsko pumpico ali pletenico ne reši nič, ker so luknje tako točne da je nemogoče posrkati vso spajko proč.
Kondenzatorje odstraniš tako, da dodaš obilo sveže spajke (z svincem) in potem segrevaš spoja izmenično in kondenzator previdno povlečeš ven.
Takrat luknje očistiš z pumpico ali pletenico.
Seveda pa je pogoj dovolj močan spajkalnik.
_________________ Slabih pilotov ni. So dobri ali pokojni. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
pajo Član

Pridružen-a: Čet 29 Jan 2004 8:50 Prispevkov: 687 Aktiv.: 2.89
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 8:04 am Naslov sporočila: |
|
|
Samo enkrat sem odspajkal kondenzatorje na način kot je opisal Šibica. Gre, ampak je zelo mudno delo.
Naslednjič sem rajši vsak kondenzator preščipnil na pol, odstranil ohišje in papir, prilagodil dolžino priključnih žičk kondenzatorja in nove kondenzatorje prispajkal direkt na te žičke. Zgledalo je sicer grdo (novi kondenzatorji so bili debelejši in ni bilo prostora), vendar je matična oživela.
_________________ Martin Krpan je že dobro vedel zakaj je posekal lipo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Jaka57 Moderator



Pridružen-a: Ned 12 Dec 2004 21:47 Prispevkov: 5820 Aktiv.: 24.52 Kraj: Grosuplje
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 9:49 am Naslov sporočila: |
|
|
@Sibica: zakaj pa bi segreval izmenično, zakaj pa ne oba pina naenkrat?
Z ustrezno dovolj široko konico gre brez vskaih problemov in brez kakršne koli pumpice.
Z Wellerjevim 50W spajkalnikom (magnatstat) in z največjo konico št. 8 jih odstraniš, nato z desolderjem, lahko tudi s pumpico, očistiš luknje in zalotaš nazaj nove. In to je vsa znanost.
Sprašujem pa se, ko dajete nasvete, na kakšen način kakšno zadevo rešiti, ali te rešitve dajete na podlagi lastnih izkušenj ali kar tako, ker se vam tako zdi, da bi moralo iti?
_________________ Lp, Jaka |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.60 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 10:40 am Naslov sporočila: |
|
|
Bom napisal nasvet na podlagi lastnih izkušenj, saj sem v nekaj letih z menjavo kondenzatorjev popravil preko 50 matičnih plošč.
Na začetku sem se trudil z odspajkovalno napravo Weller VP801EC, ampak brez uspeha, saj je grelec 50W preslaboten, da bi segrel poligone bakra okoli kondenzatorjev na tako temperaturo, da bi bila spajka dovolj tekoča, da bi jo lahko posrkal iz lukenj.
Odspajkovanje, oziroma odstranitev kondenzatorja iz plošče je pravzaprav zelo preprosto, seveda je potrebno imeti spajkalnik, ki zmore segreti ploščo. Pred leti sem še imel Ersa RDS80 s katero sem z najbolj debelo konico z lahkoto segrel oba pina kondenzatorja, da je kondenzator pogosto kar sam padel ven. Seveda brez dodajanja obilice svežega cina s svincem poseg ni uspešen.
Kasneje je z Ersa i-CON šlo še hitreje, saj je spajkalnik še zmogljivejši od RDS80.
Pri spajkalniku je pomembna moč in toplotna vztrajnost konice. Če je konica manj masivna, se potrebuje še več moči. Za poseg odstranjevanja kondenzatorjev je primerno dvigniti temperaturo spajkalnika na 400°C ali še nekaj čez, spet odvisno od moči. Z dovolj močnim spajkalnikom ni potrebno dvigovati temperature preko 400°C. Ker je temperatura že dokaj visoka, je potrebno delati hitro, da ne bi pregreli okolice
Kondenzator je torej zunaj v nekaj sekundah, potem je treba odstraniti cin iz lukenj. Spet sem se odstranjevanja lotil z odspajkovalno postajo, vendar brez posebno dobrega uspeha, zadeva je preslabotna. Potem sem si pomagal s spajkalnikom, na drugi strani plošče sem pad grel s spajkalnikom, da je na prvi strani odspajkovalna postaja segrela pad in posrkala cin iz luknje. Pogosto se dogaja, da je en pin kondenzatorja težje segreti zaradi večjih poligonov bakra kot drugi pin. No, ker za ponovno montažo kondenzatorja ni potrebno posesati obeh luknej, sem začel z metodo ene prazne in ene polne luknje. Za montažo kondenzatorja sem segreval polno luknjo in vstavil kondenzator, ampak previdno tiščanje na silo lahko poškoduje pad.
Spajkanje kondenzatorja spet zahteva obilno dodajanje svežega cina s svincem da bo dovolj svežega fluksa in svež cin tudi v luknji.
Z vsako menjavo kondenzatorjev so bile moje roke bolj spretne, tako da pogosto menjam kondenzatorje brez odspajkovalne postaje in brez odspajkovalne pletenice. Pri nekaterih ploščah z lahkoto vstavim nov kondenzator pri obeh polnih zalitih luknjah, seveda je bilo prej dodanega dovolj svežega cina. Ker je Ersa i-CON dovolj močna, lahko vse skupaj opravim brez dodatnega segrevanja z drugim spajkalnikom ali odspajkovalnikom, zato oba priključka kondenzatorja na plošči segrevam deloma istočasno deloma izmenično z dovolj hitrim menjavanjem gretja prvi-drugi pad. Večja kaplja cina na plošči pomaga, ker je toplotni stik med spajkalnikom in ploščo tako boljši. Obilica cina naj vas ne moti, saj je plošča lakirana z lot-stop lakom in ni možnosti, da bi nekje naredili kratek stik.
Odstranjevanje cina na koncu običajno opravim z dodajanjem svežega cina, potem pa kritična velikost kaplje cina povzroči, da cin v odvečni količini sam pade stran, seveda pod pogojem, da je plošča obrnjena na glavo, da gravitacija in miganje s spajkalno konico opravita svoje.
Še enkrat poudarjam ne vlecite kondenzatorjev na silo ven, ne tiščite kondenzatorjev na silo noter in če nimate primernega spajkalnika, ne počnite tega sami ker poseg ne bo uspel, pomagajo tudi večletne izkušnje spajkanja.
Več ali manj večina veste in ste seznanjeni, da nas je kar nekaj, ki pomagamo, če nas osebno obiščete, zato neizkušenim svetujem, da pogledate v profile, kdo od forumašev vam je najbližji in ga prosite za pomoč. Sam sem se na take prošnje že večkrat odzval in tudi popravil več matičnih plošč in še kaj drugega tudi. Če redno prebirate forum, boste ugotovili, da je članov, ki ne odrečejo pomoči kar nekaj.
Kaj pa trening, preden se lotite zares
Poskusite najti nekje kakšno staro matično ploščo in trenirajte na tej plošči. Starih računalnikov je dovolj, na odpadih je računalnikov dovolj, odsluženih in zato za današnje razmere neuporabnih, je tudi dovolj... torej, preden se lotite zares, vzemite vsaj eno staro matično plato in se izživljajte na njej.
Mimogrede nasvet, kaj je uporabno na starih matičnih ploščah
Na zelo starih platah so bili kondenzatorji 1000uF/6,3V ki so zelo uporabni marsikje, poberite jih dol in shranite. Naslednja stvar so FET tranzistorji okoli procesorja in RAM-a, zelo uporabni, žal za dokaj nizko napetost, nekateri samo do 30V, ampak imajo zelo nizko upornost Rdson in imajo logic level Gate. Omenjeni FET-i so uporabni. Kako jih odstraniti, ker so večinoma SMD veliko svežega cina, po potrebi se to dela z dvema spajkalnikoma, sploh ne potrebujemo postaje z vročim zrakom.
Velikokrat določene elemente odstranim z dvema spajkalnikoma naenkrat, saj imam dve roki včasih mi pomagata še 3. in 4. roka s pinceto ali pa da nekdo drži ploščo v pravem položaju Izkušnje naredijo svoje, z dvema rokama se naredi ogromno, če ju znamo uporabiti.
_________________ Obiščite me na www.reber.si ali www.elektron.si |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
VolkD Član


 
Pridružen-a: Pet 24 Sep 2004 21:58 Prispevkov: 14228 Aktiv.: 59.95 Kraj: Divača (Kačiče)
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 11:10 am Naslov sporočila: |
|
|
Ah ja,... vse napisano drži.
Jaz imam pa še en trik na zalogi. Uporabim spajko, ki ima v sestavi 18 % Cd. Njeno tališče je pri 145 stopinjah. Ko s tem zalijem željen spoj se temperatura taljenja krepko zmanjša in vse postane igra.
Ljudem, ki to gledajo in ne vedo v čem je trik seveda ni jasno popolnoma nič, dokler jim tega ne razložim.
Omenjena metoda ima to prednost, da okolje praktično ne moreš pregreti.
_________________ Dokler bodo ljudje mislili, da živali ne čutijo, bodo živali čutile, da ljudje ne mislijo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Profesor Einstein Član


Pridružen-a: Ned 24 Sep 2006 0:13 Prispevkov: 1437 Aktiv.: 6.29 Kraj: Rogaška Sl.
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 11:22 am Naslov sporočila: |
|
|
Zdravo
Darko ... kakšne vrste je pa to spajka ? ... prvič slišim za tako nizko tališče.
Je to mogoče kaka stara profi roba s časov Jugoslavije, Nemčije ?
Hvala za info.
Lp.
Darko
_________________ --
"Če bi volitve kaj pomagale, bi jih prepovedali." (Mark Twain) |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
S57KSL Član

Pridružen-a: Tor 17 Apr 2012 14:52 Prispevkov: 230 Aktiv.: 1.43 Kraj: Slov. Konjice
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 11:34 am Naslov sporočila: |
|
|
Spajko s kadmijem imam tudi sam, vendar je treba z njo ravnati previdno, ker je kadmij zelo strupen.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
VolkD Član


 
Pridružen-a: Pet 24 Sep 2004 21:58 Prispevkov: 14228 Aktiv.: 59.95 Kraj: Divača (Kačiče)
|
Objavljeno: Sre Mar 06, 2013 1:02 pm Naslov sporočila: |
|
|
S57KSL je napisal/a: |
Spajko s kadmijem imam tudi sam, vendar je treba z njo ravnati previdno, ker je kadmij zelo strupen. |
A zato mi gre vedno na bruhanje, ko kdo omeji menjavo kondenzatorjev.
_________________ Dokler bodo ljudje mislili, da živali ne čutijo, bodo živali čutile, da ljudje ne mislijo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Bidens Neznanec


Pridružen-a: Pon 04 Apr 2011 14:44 Prispevkov: 3 Aktiv.: 0.02 Kraj: Zagorje ob Savi / Ljubljana
|
Objavljeno: Čet Mar 07, 2013 6:16 pm Naslov sporočila: |
|
|
Hvala vsem za koristne napotke!
Menjave sem se lotil z Wellerjem W61 (60W, Magnastat, konice 7 (370°C, 1,6 in 2,4mm) in 8 (425°C, 1,6mm)) in cinom Nedis Sn60, Pb40, Flux 2%, 0,7mm. Ozke konice sem izbral zato, ker sem mislil, da je v tem primeru bolje imeti čim večjo moč (toploto) na čim manjši točki (na nogici kondenzatorja). No, sedaj mi je Jaka57 to teorijo porušil
@Pajo: spajkanje novih kondenzatorjev na nogice starih nisem imel namena prakticirati, ker poleg tega, da zgleda grdo, menda niti ni najbolje z magnetno/indukcijskega vidika. Sicer ne vem koliko se v praksi to pozna, sem pa na par tujih straneh (kjer so specializirani za menjavo kondenzatorjev na matičnih) zasledil navodilo naj se temu izogibam. Poleg tega pa to kar kliče po kakšnem kratkem stiku.
@reber: hvala lepa za izčrpen odgovor! Na tej HP plošči se mi je dogajalo točno to, kar si napisal – en pin kondenzatorja nikakor ni hotel popustiti, prvi pa se je vdal brez večjega problema. Kako da ni problematično, da v luknji ostane star cin?
Ker foruma ne prebiram redno, mi ni znano, kateri forumaši ponavadi ponujajo pomoč, ampak bom že preveril, hvala za namig.
Drugače sem treniral na starejših matičnih, na katerih moj Weller ni imel težav. Mogoče so starejše matične imele kvalitetnejši cin ali pa je razlog manj slojev in s tem manjša izguba/porazdelitev toplote… mogoče oboje. Samo tale HPjeva mi povzroča sive lase.
Sem pa eno izmed teh HPjevih matičnih že toliko mrcvaril, da ji dam samo še 10% možnosti za preživetje
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Dorijan Član



Pridružen-a: Ned 22 Jun 2008 10:48 Prispevkov: 2564 Aktiv.: 12.37 Kraj: južnoprimorska
|
Objavljeno: Čet Mar 07, 2013 7:59 pm Naslov sporočila: |
|
|
Bidens je napisal/a: |
...Mogoče so starejše matične imele kvalitetnejši cin... |
Včasih ni bilo prepovedano uporabljati spajke s svincem za nove izdelke.
_________________ Če nekaj deluje, razstavi in ugotovi zakaj. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Jaka57 Moderator



Pridružen-a: Ned 12 Dec 2004 21:47 Prispevkov: 5820 Aktiv.: 24.52 Kraj: Grosuplje
|
Objavljeno: Čet Mar 07, 2013 11:22 pm Naslov sporočila: |
|
|
@Bidens: jaz uporabljam desno konico (8) s 50W Wellerjem in gre ven brez vsakih problemov. Leva konica je 2mm, na vrhu sta dva kondenzatorja iz različnih osnovnih plošč za primerjavo.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
471.53 KB |
Pogledana: |
7 krat |

|
_________________ Lp, Jaka |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 2 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|