 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
papaloukas Neznanec

Pridružen-a: Sob 26 Jul 2008 13:27 Prispevkov: 5 Aktiv.: 0.02 Kraj: San Siro
|
Objavljeno: Pon Jul 28, 2008 2:17 pm Naslov sporočila: strele, ozemljitve...? |
|
|
Imam nekaj vprašanj in upam, da sem izbral pravi forum...
1.) Zadnjič sem na TV gledal en dokumentarc kako se popravlja daljnovod. Serviserja je pripeljal helikopter in ko se je pribljižal daljnovodu so začele na letalo preskakovati kake pol metra velike iskre. Sedaj me zanima, ali se to zgodi zato, ker ima helikopter nek svoj potencial in ali bi streslo pilota če bi se po preskoku isker dotaknil ohišja helikopterja?
2.) Kolikor vem naj bi ozemljitev služila kot nekakšna referenca pri def. in merjenju napetosti in pa za odtok toka v zemljo ob kratkih stikih in podobnih nezgodah. Kako je s tem pri letalih in ladjah?
3.) Poznam idejo Faradejove kletke, zanima pa me, kaj se zgodi z nabojem ko strela npr udari v letalo in ali lahko udar strele pokvari oz. zmede elektronske naprave znotraj letala? Letalu naj strela ne bi prišla do živega, vendar pa sem že slišal za nekaj primerov vžiga in strmoglavljenja letala, ker naj bi vanj udarila strela; kaj je torej res?
LP
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
qwertz Član


Pridružen-a: Ned 01 Jun 2008 11:57 Prispevkov: 2743 Aktiv.: 13.22 Kraj: Vrhnika
|
Objavljeno: Pon Jul 28, 2008 2:35 pm Naslov sporočila: |
|
|
Ne vem, kako je strela iz daljnovoda preskočila na helikopter, saj ni bil nič povezan z zemljo. Razmišljam na tem principu, da tudi priči, ki so na daljnovodih nimajo stika z zemljo in posledično jih nič ne "trese". Lahno je pa naelektritev kriva za ta pojav, saj helikopter izpodriva zrak, ki bi naelektril helikopter in bi potem iz helikopterja na daljnovod preskočila iskra.
Ladje so itak v vodi in je odvod v vodo, pri avionih pa mislim, da karkoli se zgodi je avion tako velika površina, da je v bistvu že masa.
Po moje so vse naprave v svojih faradejevih kletkah, zato ni možnosti za kakšne napake na samih povezavah ali pa v samih vezjih (tako kot antenski kanalniki...). Vem, da so povezave, ki so bolj oddaljene od kontrolnega računalnika vse optične, saj bi bile prevelike izgube in pa prevelike možnosti za motnje.
Naj me kdo popravi, če meni drugače.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
forest70 Član


Pridružen-a: Ned 20 Jul 2008 1:00 Prispevkov: 588 Aktiv.: 2.86 Kraj: Koper
|
Objavljeno: Pon Jul 28, 2008 3:36 pm Naslov sporočila: Re: nekaj vprašanj (strele, ozemljitve...) |
|
|
papaloukas je napisal/a: |
Imam nekaj vprašanj in upam, da sem izbral pravi forum...
1.) Zadnjič sem na TV gledal en dokumentarc kako se popravlja daljnovod. Serviserja je pripeljal helikopter in ko se je pribljižal daljnovodu so začele na letalo preskakovati kake pol metra velike iskre. Sedaj me zanima, ali se to zgodi zato, ker ima helikopter nek svoj potencial in ali bi streslo pilota če bi se po preskoku isker dotaknil ohišja helikopterja?
2.) Kolikor vem naj bi ozemljitev služila kot nekakšna referenca pri def. in merjenju napetosti in pa za odtok toka v zemljo ob kratkih stikih in podobnih nezgodah. Kako je s tem pri letalih in ladjah?
3.) Poznam idejo Faradejove kletke, zanima pa me, kaj se zgodi z nabojem ko strela npr udari v letalo in ali lahko udar strele pokvari oz. zmede elektronske naprave znotraj letala? Letalu naj strela ne bi prišla do živega, vendar pa sem že slišal za nekaj primerov vžiga in strmoglavljenja letala, ker naj bi vanj udarila strela; kaj je torej res?
LP |
Po mojem je ta preboj statična elektrika . V tujini na velikih dalnovodih servisirajo, če se le da pri prisotni napetosti (DV obratuje).
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
papaloukas Neznanec

Pridružen-a: Sob 26 Jul 2008 13:27 Prispevkov: 5 Aktiv.: 0.02 Kraj: San Siro
|
Objavljeno: Pon Jul 28, 2008 6:57 pm Naslov sporočila: |
|
|
qwertz je napisal/a: |
Ne vem, kako je strela iz daljnovoda preskočila na helikopter, saj ni bil nič povezan z zemljo. Razmišljam na tem principu, da tudi priči, ki so na daljnovodih nimajo stika z zemljo in posledično jih nič ne "trese". Lahno je pa naelektritev kriva za ta pojav, saj helikopter izpodriva zrak, ki bi naelektril helikopter in bi potem iz helikopterja na daljnovod preskočila iskra. |
Najbolje če si sam ogledaš stvar. Našel sem en zelo podoben video: http://www.youtube.com/watch?v=Z3q9WdjD5wc
Seviserja pripelje helikopter in daljnovod je pod napetostjo. Ko se helikopter pribljiža ali oddali je vidna velika iskra... Serviser v videu pravi:
Citiram: |
I wear a hot suit, it’s 75% NOMEX for fire retardant and 25% stained steel thread and that middle thread means I have a Faraday cage around me. I have a millions volts pass over my body but I can work without - from the electricity. As long as the helicopter is isolated from ground, we have the ability to bring ourselves to the same voltage potential as the line. Like a bird on a wire... |
Aja pa še glede ladij in odvoda v vodo: če je res tako, potem je verjetno nevarno plavati okoli ladje v primeru kratkega stika kakšne naprave v ladji?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
qwertz Član


Pridružen-a: Ned 01 Jun 2008 11:57 Prispevkov: 2743 Aktiv.: 13.22 Kraj: Vrhnika
|
Objavljeno: Pon Jul 28, 2008 10:14 pm Naslov sporočila: |
|
|
Ne vem, če je odvod v vodo, samo logično se mi zdi... to je podobno, kot če bi rekel da je nevarno hoditi okoli hiše, če slučajno vrže varovalko ven... mislim, da ni nevarnosti glede razelektritev v vodi in plavanja, nevarno pa je, da te ladja povozi
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jjakob Član

Pridružen-a: Pet 19 Nov 2004 14:12 Prispevkov: 1348 Aktiv.: 5.69
|
Objavljeno: Pon Jul 28, 2008 11:26 pm Naslov sporočila: |
|
|
1) Če je helikopter v zraku, se lahko naelektri na kar nekaj megavoltov (glede na zemljo). Pilota ne more stresti, saj je na istem potencialu kot helikopter.
2) Ladje so večinoma v vodi. Ta pa razmeroma dobro prevaja elektriko - seveda bolje kot zrak. Morska voda vsebuje še sol, ki deluje kot elektrolit in povečuje prevodnost vode. Letala ne potrebujejo ozemljitve oz. je ozemljitev kar njihov trup, ki deluje kot faradayeva kletka. Le-ta pa ščiti samo pred električnim tokom, ne pa pred elektromagnetizmom. Ta je pa pri streli zelo velik in lahko v elektronskih napravah posredno inducira škodljivo napetost.
3)Seveda, če elektronske naprae v letalu niso dovolj zaščitene. Večinoma pa udar strele nima posledic. Požari se lahko pojavijo pri segrevanju ali vžigu materiala zaradi strele. Posredno lahko nastanejo zaradi okvarjene elektronske ali mehanske opreme ali vžiga goriva.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ElGrigon Član



Pridružen-a: Pon 24 Jul 2006 22:38 Prispevkov: 3883 Aktiv.: 16.87 Kraj: okolica Lenarta
|
Objavljeno: Tor Jul 29, 2008 12:17 am Naslov sporočila: |
|
|
Preskok iskre na helikopter ob vklopljenem daljnovodu se zgodi zaradi potencialne razlike, saj helikopter nima enakega napetostnega potenciala kot daljnovod. Ker ni odvoda proti zemlji, ni bistvene škode, niti za pilota. Ker so potencialne razlike zelo velike, se oblok ustvari na veliki razdalji, vendar je njegova moč zelo majhna. Če je imel kdo priložnost videti in slišati vklop neobremenjene ločilke v visokonapetostnem območju, je lahko opazil, da se ustvari oblok in rahel pok, čeprav je daljnovod izklopljen.
Večji daljnovodi imajo običajno dve parici za eno fazo in med tema paricama je na določeni razdalji nameščeno iskrišče, ki služi za porazdelitev napetostnega potenciala. Pri tako visoki napetosti se na nekaj metrih ustvari velika potencialna razlika (kV), ki povzroči iskrenje. V temi se to iskrenje lahko tudi vidi.
Kar se tiče elektronike je povsem ločena od konstrukcije helikopterja. Pri zračnih in vodnih plovilih se uporablja IT sistem.
_________________ lp, ElGrigon |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
vilibalt Član


Pridružen-a: Pet 01 Feb 2008 10:59 Prispevkov: 252 Aktiv.: 1.19 Kraj: Vrhnika
|
Objavljeno: Tor Jul 29, 2008 12:33 am Naslov sporočila: |
|
|
Sam tok bi dodal, sicer je končno negdo povedal nekaj smiselnega (jjakob):
1.) Elektrika te ne strese. Tok, ki steče preko človeka je pa nevaren. In v večini primerov je to izmenični tok, ki povzroča hitro krčenje in sproščanje mičic, zato izgleda kot da te trese. Tok je pa posledica razlike potencialov (napetost). In če si v helikopterju ali avionu se bolj težko dotikaš še česa, ki je na drugačnem potencialu. Ni razlike potenciala -> ni toka -> ne trese.
2.) Ladija je res odlično "ozemljena". Ob udaru strele v ladijo se ji potencial za kratek čas dvigne a se celi ladiji. Sicer zaradi velikosti same ladije je logično, da ni potencial na ravno vseh točkah enak in to bi lahko povzročilo problem. A je znatno večji problem zopet indukcija v komponentah in temperatura v točki udara in okolici. Seveda se ne izključuje možnosti iskrenja zaradi indukcije ali same razelektritve, ki lahko posledično privede do problemov. Primer: Iskra v rezervarju goriva, kjer je slab stik, ali samo nazobčen material (visoka električna poljska jakost -> vzrok obločnih plamenov) se vname gorivo in . Upoštevajte da običajna prižgana vžigalica ne more vžgati goriva reaktivnih avionov, a obločni plamen je lahko zelo vroč . Glej naslednji odstavek.
3.)Strela je zelo vroča, temperatura dosega tudi petkratnik temperature površine sonca. In poleg indukcije in samega toka je to tudi velikokrat razlog zežavam. Predstavljaj si sikro kot zelo vročo vžigalico. Slabost je le v temu, da je čas "gorenja" izjemno kratek. Preskoku iskre se opisuje kot obločni plamen.
Upam, da to kaj pomaga in ni predlogo.
Če pa kaj ni razumljivo, pa pogumno z vprašanji.
lp
_________________ Ko zadeva ne deluje se umiri, preštej do 10 in poišči večje kladivo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
papaloukas Neznanec

Pridružen-a: Sob 26 Jul 2008 13:27 Prispevkov: 5 Aktiv.: 0.02 Kraj: San Siro
|
Objavljeno: Tor Jul 29, 2008 12:32 pm Naslov sporočila: |
|
|
^^Hvala za odgovore; veliko tega sem že vedel oz. slutil, a nisem bil prepričan če je res tako.
Še vedno pa mi nekaj ni čisto jasno:
vilibalt je napisal/a: |
Tok je pa posledica razlike potencialov (napetost). In če si v helikopterju ali avionu se bolj težko dotikaš še česa, ki je na drugačnem potencialu. Ni razlike potenciala -> ni toka -> ne trese. |
To sem tudi sam domneval, zanimalo me je bolj od kod potem tiste iskre. Verjetno je res tako, kot je zgoraj povedal ElGrigon. Vendar, ali to pomeni, da se potem helikopter nabije na nek visok potencial, ki trenutno sicer ni nevaren za posadko, in se ob pristanku razelektri in 'ozemlji'?
Zanima me še nekaj: slišal sam, da obstajajo tako daljnovodi za prenos izmenične kot taki za prenos enosmerne (HVDC) moči (oziroma napetosti & toka). Kateri so pri nas v rabi oz. kateri so pri nas bolj pogosti?
LP
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
qwertz Član


Pridružen-a: Ned 01 Jun 2008 11:57 Prispevkov: 2743 Aktiv.: 13.22 Kraj: Vrhnika
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
vilibalt Član


Pridružen-a: Pet 01 Feb 2008 10:59 Prispevkov: 252 Aktiv.: 1.19 Kraj: Vrhnika
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
papaloukas Neznanec

Pridružen-a: Sob 26 Jul 2008 13:27 Prispevkov: 5 Aktiv.: 0.02 Kraj: San Siro
|
Objavljeno: Sre Jul 30, 2008 10:52 pm Naslov sporočila: |
|
|
Aha, jaz sem namreč razmišljal o tem, če se tudi pilot ob pristanki razelektri tako, da steče skozenj tok proti zemlji, kar bi blo seveda precej neprijetno... Kakorkoli že, s tvojo slikico sem si lepo razjasnil problem. Kar se pa tiče mojega vprašanja o daljnovodih (AC/DC), me to zanima predvsem zaradi potenciala na vodu. Natančneje, kaj lahko rečemo o morebitnem potencialu na helikopterju, ki se pribljiža izmeničnem daljnovodu in se 'naelektri'? Ali je potencial > ali < od 0? Vem, da to ni ravno važno v kontekstu te teme, vendar sem vseeno radoveden.
LP
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ElGrigon Član



Pridružen-a: Pon 24 Jul 2006 22:38 Prispevkov: 3883 Aktiv.: 16.87 Kraj: okolica Lenarta
|
Objavljeno: Sre Jul 30, 2008 11:05 pm Naslov sporočila: |
|
|
Ne vem, če trditve nekaterih ravno drži, da se helikopter ob prosti uporabi v zraku naelektri na nek potencial, ki bi lahko bil ob pristanku nevaren celo za člane posadke, če se le ta v tistem hipu prej dotakne zemlje. Sem prepričan, da temu ni tako oz. če res prihaja do nekih naelektritev je po vsej verjetnosti uporabljen kakšen filter, absorber (možno elektronski), ki izniči te potenciale še pred pristankom.
Približevanje k daljnovodu; helikopter se mora naelektriti na enak potencial kot daljnovod, drugače so prevelike potencialne razlike in je lahko za serviserja med prehodom smrtno nevarno. Kljub vsej predvideni varnosti je uporabljena tudi kakšna zaščitna obleka, ki preprečuje električne poškodbe na serviserja.
Na to temo bi se moral obrniti nekdo, ki si je s tem na jasnem in dejansko pozna situacijo.
_________________ lp, ElGrigon |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Iztok Član

Pridružen-a: Pet 08 Okt 2004 0:55 Prispevkov: 4974 Aktiv.: 20.99 Kraj: LJ
|
Objavljeno: Sre Jul 30, 2008 11:16 pm Naslov sporočila: |
|
|
ElGrigon je napisal/a: |
Ne vem, če trditve nekaterih ravno drži, da se helikopter ob prosti uporabi v zraku naelektri na nek potencial ... |
Helikopter se res naelektri na nek potencial, ko v tisto zaščito delavca in helikopterja seka VN. Se pa ta VN razelektri sproti v ozračje. Nekateri pozabljate, da je tudi zrak pri takšni napetosti kar konkretno prevoden. Če boste šli kdaj v vlažnem vremenu mimo VN daljnovoda malce postojte in poslušajte prasketanje in celo malce modrikaste svetlobe iz žic se vidi v temi. In helikopter ima dosti večjo površino za odvod VN v zrak kot pa tista žica ... in ko pristaja spet na zemlji njegov potencial znaša približno toliko kot od voznika avta, ki se je med vožnjo v sintetičnih oblačilih drgnil ob sintetični sedež. Vse skupaj ena mala iskrica ... za nekatere groza, za druge pa niti omembe vreden pik v roko ob zapiranju vrat avtomobila ...
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
robertos Član


Pridružen-a: Sre 11 Avg 2004 11:31 Prispevkov: 792 Aktiv.: 3.34 Kraj: Vuhred JN76OO
|
Objavljeno: Sre Jul 30, 2008 11:18 pm Naslov sporočila: |
|
|
ElGrigon je napisal/a: |
Ne vem, če trditve nekaterih ravno drži, da se helikopter ob prosti uporabi v zraku naelektri na nek potencial,situacijo. |
Kje si pa to trditev prebral? helikopter se naelektri ob dotiku daljnovoda in ne ob prosti uporabi. Naelektritev ob prosti uporabi je tako majhna da je zanemarljiva, razen če pelje skozi naelektrene oblake, ali ga zadane strela. V tej temi pa je govor o daljnovodu.
_________________ Cheerio baj frm S58S Robert !
http://www.kapunar.eu |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 494 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|