|
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
mucek Član
Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47 Prispevkov: 5334 Aktiv.: 24.73 Kraj: Domzale
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 4:32 pm Naslov sporočila: Nadgradnja e-skiroja |
|
|
Torej - odličil sem si elektrificirati vozilo za prevoz v službo in okoli po Ljubljani. V službi imamo Tomosovega Youngsterja (50ccm, 25km/h - lahko voziš kot kolo, brez čelade in po kolesarski stezi) in je ok, vendar ima zame veliko pomankljosti: smrad, hrup in glavno - iz kleti bloka bi izginil v tednu ali manj.
CILJI IN ŽELJENE KONČNE LASTNOSTI E-SKIROJA:
- ker v Ljubljani kradejo kot srake, mora biti skuter enostavno prenosljiv (da ga lahko odnesem v stanovanje, službo ... brez kompliciranja),
- teža skuterja zaradi prenosljivosti čim manjša,
- avtonomija skuterja vsaj 15 km, raje še kak km več,
- moč skuterja zadostna za hitrost vsaj 25 km/h ter premagovanje povprečnih klancev brez problemov,
- enostavno polnjenje skuterja in v čim večji meri zaščita pred uporabniškimi napakami (napačen priklop polnilnika ...),
- izdelava mikrokontrolerskega modula za nadzor napetosti, toka, porabe, časa vožnje, preostalega časa vožnje (predvsem za analizo napajalnega sklopa),
- zaščita elektronskih sklopov skiroja tako, da je vožnja neproblematična tudi v dežju oz. mokri cesti.
V nadaljevanju bom mogoče poskusil še z naslednjim:
- zamenjava obstoječega motorja z brezkrtačnim outrunnerjem (to za seboj potegne tudi menjavo regulatorja)
OSNOVA
Kot osnova mi je tole: http://www.bolha.com/oglas3437401/elektricno-vozilo-prihodnosti-elektricen-elektricni-skuter-scooter-skiro-kolo-motor-1000w-35km-h-moc
Ta skiro je zaenkrat edini, s čigar izdelavo sem bil zadovoljen; sem pregledal že precej takšnih in drugačnik skuterčkov, ampak je bilo vse bolj kot ne šlamparija. Tu sem pa ostal pozitivno presenečen. Moč motorja je takšna, da zmore tudi daljše klance brez problemov.
V osnovi ima ta skuter 1000W krtačni motor, elektronski regulator obratov (torej zvezno krmiljenje hitrosti), 3 zaporedno vezane PbGel akumulatorje (3x 12Ah, 12V). Velikost gum je 10'', kar pomeni, da se da zapeljati tudi čez kakšen rob ali pesek brez večjih problemov, zavore pa so diski spredaj in zadaj.
PREDELAVA - NAPAJANJE
Napajanje je v osnovi, kot že povedano, izvedeno s tremi 12V/12Ah zaporedno vezanimi PbGel akumulatorji. Nominalna napetost takšnega packa je 36V (2V/celico), maksimalna 44V (2,4V/celico), minimalna 32 (1,8V/celico).
Če omenjeni pack nadomestimo z LiPolymer celicami (10S), dobimo zelo podobne ključne parametre: nominalna napetost 37V, maksimalna 42V in minimalna 33V. Seveda je pri izboru treba paziti, da imajo izbrane celice zadostno tokovno zmogljvost (konstantno vsaj 50A, da je malo rezerve - ni pregrevanja celic).
V tem primeru lahko obdržimo originalni krmilnik, seveda pa je potrebno polniti celice z drugačnim polnilnikom (ter uporabo balanserja).
Glede na zasoljene cene lipoly celic (in tudi polnilcev ) pri nas, sem se odločil za nakup v honkonški spletni trgovini hobbyking, s katero imamo slovenski modelarji že veliko dobrih izkušenj, cene pa so napram našim nižje za faktor 2-5.
Ker serijsko narejenih 10S celic ni na voljo, sem se odločil za kombiniranje dveh packov v zaporedni vezavi in tri takšne 10S komplete še vzporedno za povečanje kapacitete ter tokovne zmogljivosti (ok, tega ne bi bilo treba, že en paket po podatkih zdrži 75A trajne obremenitve). Tako bo skupna kapaciteta akumulatorja 15Ah, nominalna napetost 37V, dovoljena trajna tokovna obremenitev pa 225A . No, do sledenjega nekako ne bi smelo priti .
Glede samega priklopa priključkov za balansiranje sem še vedno malo v dvomih, ali jih povezati tako, kot sem si zamislil (PDF v prilogi) - v tem primeru bi bile celice po trojčkih vezane vzporedno. Kar pa po drugi strani ni napačno, saj je itak cilj imeti celice čimbolj uravnotežene, po drugi strani pa če ima ena od celic v trojčku malo višjo napetost, se pač ta prazni najprej (kar pa za celico ni problem, saj je tokovno dovolj zmogljiva).
ŽIVLJENSKA DOBA CELIC:
Glede življenske dobe samih celic po mojem ne bo problema, saj bodo obremenjene minimalno, tako pri polnjenju (7A = 0,5C, kar naj bi bilo nekako optimalno; tudi napetostno mejo bom dal na 4,1 V/celico in ne 4,2 V) kot pri praznjenju (dovoljen trajni tok 225 A/pack oz. 75 A na celico; dejansko bo skupni tok okoli 20-30 A).
Celice bodo balansirane ob vsakem polnjenju, tako da pričakujem življensko dobo vsaj ene 500 ciklov (kar z malo preračunavanja znese 7500 km) - če bodo toliko zdržali tudi drugi deli skiroja, se ne bo čisto nič za pritoževati ...
6/7.7.2009 - SKUTER DOMA, PRVI TESTI
Evo, včeraj sem dobil svoj (!) skiro in se takoj vrgel na njega. Glede na to, da robe s kitajske še ne bo kmalu, se bom nekaj časa vozil na svinec ... Ob razstavljanju skuterja mi je najprej padlo v oči, da so akuji (sicer v eni platneni torbi) priklopljeni z nekimi cenenimi kabelčevlji in da se stalno iztikajo, dolžina kablov pa je bistveno prevelika glede na potrebe (npr, za zaporedno povezavo 25 cm - razdalja med pinoma pa je 2 cm), akuji v torbi pa se premikajo vsak po svoje in ko jih daješ v skuter se že kar namučiš.
Zadevo sem rešil tako, da sem akuje najprej zlepil med sabo z dvostranskim lepilnim trakom, nato pa še okoli s silvertape-om, iz katerega sem naredil še "ročaje za dviganje" ob strani. Kable sem pocvikal in jih scinil direktno na kleme akujev. Zdaj zadeva gre noter brez problemov - vedno v prvo .
Zadeva ima v originalu med akuji zaporedno vezano 30 A avtomobilsko varovalko, kar pomeni, da je tok še manjši, kot sem mislil. Je pa regulator po podatkih 32 A in tudi prodajalec me je opozoril, da se varovalke rade kurijo - nič čudnega ... No, pregorela mi še ni, bom pa ob prvi takšni situaciji dal noter 35 ali 40 A.
Originalni akuji so tokovno kar na limiti in se jim napetost ob polni obremenitvi (speljevanje, klanec) kar dobro seseda - pri LiPoly tega ne bo in pričakujem tudi malo boljše performanse.
Slike sledijo - pozabil aparat doma ...
MERITVE NAPETOSTI
Evo, opravil sem nekaj meritev na laboratorijskem usmerniku, da sem videl, kako se obnaša že vgrajeni indikator napetosti akumulatorjev. Dobil sem sledeče:
42 V ... 36,1 V - gorijo vse diode (zelena, rumena, rdeča)
36,0 ... 32,1 V - gorita rumena in rdeča dioda
32,0 ... 3,5 V - gori rdeča dioda
Te meritve se razlikujejo od tistih, omenjenih v navodilih scooterja, ampak izmerjenim verjamem bolj kot tistim na papirju . Glede na rezultate, bo merilec za 10S LiPoly uporaben, ampak ob predpostavki da TAKOJ, ko ostane samo še rdeča dioda, prenehamo z vožnjo!
MERITVE TOKA
Meritve toka sem opravljal s predhodno kalibriranimi DC tokovnimi kleščami na žici med akumulatorjem in regulatorjem. Akumulator je bil pred meritvijo poln, žal pa nisem meril napetosti med vožnjo, iz česar bi lahko ocenil tudi, koliko se sesede napetost na akumulatorju med obremenitvijo (glede na to, da se pri ravnokar napolnjenem akuju ob pospeševanju na polno vseeno zelena lučka ugasne (36,0V) sklepam, da počepnejo na 12V/aku). Rezultati so naslednji:
- speljevanje, pospeševanje: 30 - 33,5 A
- med vožnjo (konstantna, že enkrat dosežena hitrost, ravnina): 18 - 23 A
- stand-by (ključ v ključavnici, vklopljen merilec napetosti): <200 mA
8/7/09
Skiroju sem naredil provizorično strešico na zadnjem kolesu; včeraj sem bil namreč popolnoma pošprican in od peska, ko me je dobil naliv na cesti.
Še prej sem malo stestiral skiro glede kapacitete itd. - sem se z GPSom v žepu vozil okoli, dokler ni začela ob pospeševanjih svetiti rdeča LED (nisem želel uničiti akujev, čeprav bi verjetno lahko naredil še kak kilometer na polovičnem plinu); naredil sem dobrih 9 km s povprečno hitrostjo 20,5 km/h in maksimalno 39 km/h (klanec dol, sicer gre na ravnini nekje okoli 30 km/h). Še vedno čakam na potrditev HC za pošiljanje celic (polnilec se že pošilja ...).
... se nadaljuje ...
LP, Grega
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
74.33 KB |
Pogledana: |
26 krat |
|
Opis: |
LiPoly accu, 5S, 5000mAh, 15C/20C, 144x49x40mm, 666g |
|
Velikost datoteke: |
94.66 KB |
Pogledana: |
10 krat |
|
Opis: |
Pametni polnilec (300W, 10S, z vgrajenim balanserjem) |
|
Velikost datoteke: |
58.57 KB |
Pogledana: |
7 krat |
|
Opis: |
Vezava akumulatorjev 10S3P ter priključkov za balansiranje |
|
Download |
Ime datoteke: |
Vezava lipoly skuter.pdf |
Velikost datoteke: |
14.58 KB |
Downloadano: |
83 krat |
Nazadnje urejal/a mucek Sre Jul 08, 2009 10:22 pm; skupaj popravljeno 12 krat |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Silvo Moderator
Pridružen-a: Pon 24 Feb 2003 17:09 Prispevkov: 14555 Aktiv.: 65.33 Kraj: Koroška-okolica Dravograda
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 5:27 pm Naslov sporočila: |
|
|
Mucek,
Glede baterij nisem na tekočem. Kaj pravzaprav boš pridobil z menjavo baterij? Nekaj na teži dosti kaj drugega verjetno ne? Svinčen akumulator je še vedno najbolj vzdržjiv.
Sicer pa je cena skuterja kar zasoljena.
_________________ lp
Silvo |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Jule Član
Pridružen-a: Sob 27 Okt 2007 12:48 Prispevkov: 2533 Aktiv.: 12.62 Kraj: Ajdovščina
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 6:26 pm Naslov sporočila: |
|
|
Mucek:
Povej, koliko te bodo stali akkuji. Pomoje kar precej?
Še nekaj. Tista stran z 6.5kW motorčkom . Si že kdaj naročal od tam? Zanima me zanesljivost, cene in poštnina, če gre vse gladko. Tisti motor sploh ne izgleda drag! Sicer povleče še kontroler..
_________________ lp Jure |
|
Nazaj na vrh |
|
|
mirkatmir Član
Pridružen-a: Pet 25 Jul 2003 9:14 Prispevkov: 1876 Aktiv.: 8.42 Kraj: Ribnica (JN75IR)
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 6:44 pm Naslov sporočila: |
|
|
Jule je napisal/a: |
Še nekaj. Tista stran z 6.5kW motorčkom . Si že kdaj naročal od tam? Zanima me zanesljivost, cene in poštnina, če gre vse gladko. |
Naročil in dobil že preko 25 paketov. Vse gre tako kot mora. Za poštnino poglej na strani, vse piše.
_________________ lp, Miran (Miro - S51SK) |
|
Nazaj na vrh |
|
|
mucek Član
Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47 Prispevkov: 5334 Aktiv.: 24.73 Kraj: Domzale
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 9:09 pm Naslov sporočila: |
|
|
Silvo:
z menjavo celic bom predvsem pridobil na nižji masi skuterja, nekaj seveda tudi na zmogljivosti in kapaciteti. Vendar glavna mi je masa, saj mi je glavni cilj narediti skuter tako lahek, da ga lahko jaz ali žena brez problemov primeva in odneseva v stanovanje / službo ...
Jule:
5S /torej 5 zaporednih celic/ LiPoly s kapaciteto 5000 mAh in dovoljenim konstantnim praznilnim tokom 15C /torej 75A/ pridejo slabih 50$. Tisti motor (no, še tudi par drugih) je hudo strupen in če malo pogledaš po forumih so z njim delali zelo hude električne bicikle - po mojih pojmih je celo malo prehud ... So pa cene na hobbyking napram našim res nore. Tudi ko prišteješ carino in davek (no, zavisi predvsem od sreče a carinijo ali ne - še niti ne toliko od zneska, kot so imeli izkušnje drugi ... ) je cena ohoho nižja kot pri nas.
LP, Grega
|
|
Nazaj na vrh |
|
|
lucca brassi Član
Pridružen-a: Ned 01 Feb 2004 12:46 Prispevkov: 4049 Aktiv.: 18.17 Kraj: KOČEVJE
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 9:15 pm Naslov sporočila: |
|
|
Mucek . Kako pa je z navorom pri nižjih obratih tam nekje 120obr ?
_________________ Moments before detonation ,....... TT |
|
Nazaj na vrh |
|
|
mucek Član
Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47 Prispevkov: 5334 Aktiv.: 24.73 Kraj: Domzale
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 9:33 pm Naslov sporočila: |
|
|
Verjetno misliš ta motor iz HC, ne tega original na skuterju?
Po podatkih ima 130 obratov na volt in ga lahko napajaš z največ 6S LiPo celicam (torej max. napetost okoli 25V); 130 obratov na volt je precej (zelo) nizka vrednost in po mojem je navor tudi pri nižjih obratih kar dober, dokler seveda ne greš v neke ekstreme ... Kot sem našel nekaj predelav koles s tem motorjem, so bili povsod uporabljeni dvojni prenosi.
Dejansko s tem motorjem praktičnih izkušenj nimam, mogoče pa kdaj še pridejo!
LP, Grega
|
|
Nazaj na vrh |
|
|
Jule Član
Pridružen-a: Sob 27 Okt 2007 12:48 Prispevkov: 2533 Aktiv.: 12.62 Kraj: Ajdovščina
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 9:35 pm Naslov sporočila: |
|
|
mucek je napisal/a: |
če malo pogledaš po forumih so z njim delali zelo hude električne bicikle -
LP, Grega |
Tudi jaz sem začel danes projektirati električni bicikel. Sicer ne bo tako strupen Na avtoodpadu sem za 15€ dobil elektromotor od ventilatroja nekega volvota. Po videzu sodeč ima cca 300W. Mi je pa všeč, ker ko ga z roko vrtiš, čutiš zelo močno trzanje. Zelo dober bo.
Izmeril sem ga, in ima 1800 obratov/min na 12V v prostem teku. Za na kolo 24 col je to precejšen izziv postavit. Vrtelo bo malo koleščke obsega 25cm - premer cca 6cm (od vozičkov) in kolo bo drsalo na sprednje kolo. Tako bi po izračunih dobil 27km/h. Dovolj(preveč) za tako moč. Sem pa lahek(55kg + 40Ah akku) Jutri začnem montirati na kolo. Sprva bo samo On off stikalo (+še en preklop s preduporom, ker je že na motorju). Če bo vredu bo še pwm regulator.
Zdi se mi pa nemogoče montirati tisti motor, ki doseže 6500rpm. Kakšen prenos? Že z mojim 1800rpm bi na veliko kolo od kolesa bilo nemogoče narediti verižni prenos z samo dvema zobnikoma.
_________________ lp Jure |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Perhan Član
Pridružen-a: Sre 12 Mar 2008 20:04 Prispevkov: 191 Aktiv.: 0.97 Kraj: Kranj
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 9:51 pm Naslov sporočila: |
|
|
Mucek, pa res verjameš prodajalcu, da ima ta stvar 98% izkoristek?
|
|
Nazaj na vrh |
|
|
boco Član
Pridružen-a: Čet 31 Jul 2003 9:42 Prispevkov: 919 Aktiv.: 4.13 Kraj: Ptuj/Kranj/Ljubljana
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 10:05 pm Naslov sporočila: |
|
|
Mogoče še moj prispevek, da se boste lažje odločili pri nakupu iz Hobbykinga. Jaz sem prejšnji teden ravno dobil pošiljko ( že 8 ali 9 paket), ki se je tokrat (drugič) zaustavila na carini . No pa ni bilo neke krize. Za paket vrednosti 50€ sem plačal 10€ carine z DDV + 5 € poštnine (no to mi ni všeč, ker sem jo že enkrat plačal) . Turnigy...kar nekaj brezkrtačnih motorjev tega proizvajalca sem že kupil in moram rečti, da sem z vsemi zelo zadovoljen, prav tako regulatorji. Je pa res, da je motor, ki ga je pripel mucek prava "zver" za zeeeelo malo denarja.
LP
Boris
|
|
Nazaj na vrh |
|
|
lucca brassi Član
Pridružen-a: Ned 01 Feb 2004 12:46 Prispevkov: 4049 Aktiv.: 18.17 Kraj: KOČEVJE
|
Objavljeno: Ned Jul 05, 2009 10:41 pm Naslov sporočila: |
|
|
Jaz bi ga imel za to GORILAZZ
_________________ Moments before detonation ,....... TT |
|
Nazaj na vrh |
|
|
mucek Član
Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47 Prispevkov: 5334 Aktiv.: 24.73 Kraj: Domzale
|
Objavljeno: Pon Jul 06, 2009 8:32 am Naslov sporočila: Nadgradnja e-skiroja |
|
|
mod, briši prosim, da ne bo podvojeno - bom pisal v prvi prispevek ...
Nazadnje urejal/a mucek Pon Jul 06, 2009 10:49 am; skupaj popravljeno 3 krat |
|
Nazaj na vrh |
|
|
. Član
Pridružen-a: Pon 23 Avg 2004 16:16 Prispevkov: 16777190 Aktiv.: 75306.81
|
Objavljeno: Pon Jul 06, 2009 9:48 am Naslov sporočila: |
|
|
Brisana vsebina odstranjenega uporabnika.
|
|
Nazaj na vrh |
|
|
NeoTO Član
Pridružen-a: Pon 28 Mar 2005 19:19 Prispevkov: 2751 Aktiv.: 12.35 Kraj: Trzic
|
Objavljeno: Pon Jul 06, 2009 9:49 am Naslov sporočila: |
|
|
LEDuser je napisal/a: |
lucca brassi je napisal/a: |
Jaz bi ga imel za to GORILAZZ |
Tudi jaz sem razmišljal o tem
Sem pa pred kratkim videl v "najboljšem sosedu Tehnika" Sea-Doo podvodni skuter za 150€ kar se mi zdi zelo poceni. Mislim da bi me izdelava prišla mnogo več |
Jaz sem pa ravno prejšnji teden dobil cenik izposoje Seabob podvodnih skuterjev... 300€ na dan, 700€ na vikend... Kar naj jih imajo (originali pridejo okoli 10k$).
_________________ Lp,
Matevž |
|
Nazaj na vrh |
|
|
mucek Član
Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47 Prispevkov: 5334 Aktiv.: 24.73 Kraj: Domzale
|
Objavljeno: Pon Jul 06, 2009 10:27 am Naslov sporočila: |
|
|
LP!
Ne, GoPed še nisem videl, mi pa izgleda nekaj podobnega kot ta, ki sem si ga omislil jaz - ista velikost gum, verižni prenos ... Edino cena je precej višja - možno, da so kitajci kopirali tega .
Ta, ki te skiroje (pre)prodaja pri nas, jih sicer dobi iz Nemčije, poreklo je pa še vedno poševnooko .
LP, Grega
|
|
Nazaj na vrh |
|
|
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 70 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|