 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
Alex17 Član


Pridružen-a: Ned 28 Feb 2010 21:46 Prispevkov: 476 Aktiv.: 2.55 Kraj: Ljutomer
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 2:21 am Naslov sporočila: Mnogokratni zagoni elektromotorja |
|
|
Pozdravljeni!
Zanima me, bolj na splošno, kako se obnesejo različni elektromotorji pri konstantnem vklapljanju in izklapljanju pod obremenitvijo. Bolj konkretno, rabi se stroj, ki bo zelo počasi, z velikim navorom sukal breme za nek majhen kot naprej in nazaj.
Nisem preveč doma na tem področju, zato bom mogoče rekel kak neumnost pa vseeno.
Za primer motor vsaj 2, 3 kW, vklopi se vsako minuto, zelo počasi naredi kak obrat, dva ali tri (polno obremenjen) in se ustavi. Naslednjo minuto se vrne nazaj, tudi obremenjen.
Kontaktorji verjetno odpadejo ne glede na to, kakšen je motor in kaj dela, že zaradi velikega števila preklopov? Recimo, da stvar dela po cele dneve.
S frekvenčnikom se verejetno da omejiti tok skozi motor in s tem zmanjšati zagonski tok, izvesti soft-start, ....
Zaradi ne-vrtenja posledično ni hlajenja, kar je pomoje najbolj vplivni faktor.
Torej, če malo poenostavim, do kake mere je v praksi še pametno upočasnjevati motor (spet, kakšen motor?) in kako pogosto ga zaganjati pri polni obremenitvi, da se ne bo ubil?
Oziroma, kdaj je bolj praktično dograditi reduktor? Teoretično bi seveda lahko vzel nek 50W motorček in gonilo s prestavo 1:200 pa bo v 2 minutah zasukal tudi 100 Nm breme, ni pa to najbolj (ekonomsko, fizično) praktična rešitev...
Vem, da je hudo posplošeno vprašanje, mogoče pa obstaja kaka ocena čez palec, kaj se lahko dela in kaj ne s kakim motorjem oz. ima zagotovo kdo izkušnje iz prakse na tem področju.
So pa dejansko številke okoli kW, 50+ Nm, tako da o koračnih motorčkih in podobnem ne razmišljam preveč.
Pa še to, vem, da zagotovo obstajajo drugačni načini za izvedbo konkretno takega stroja, pnevmatika, hidravlika, linearni solenoidi + ročice, kakorkoli.
Zanima me samo, kako daleč se da priti z uporabo enostavnega elektromotorja.
LP,
Alex |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Iztok Član

Pridružen-a: Pet 08 Okt 2004 0:55 Prispevkov: 4974 Aktiv.: 20.96 Kraj: LJ
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 2:31 am Naslov sporočila: |
|
|
V takih slučajih se mi je najbolje obnesel standardni 3f motor s frekvenčnikom. Če je bilo treba spustiti obrate se pod 30Hz nisem spuščal ... pa še takrat sem dal nanj dodatni ventilator in v navitje tri zaporedno vezana 90 stopinjska termostikala, ki sem jih vezal na ENABLE frekvenčnika.
Po naročilu so mi take motorje ugodno naredili v firmi TIBA. Ne vem pa če še obstajajo.
Če ti bo 30Hz še premalo pa dodaš zobniški reduktor (polžast ima velike izgube). Ne se ustrašit ... mali stopenjski satelitski reduktorji sploh niso veliki - le motor izgleda malo daljši. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ElGrigon Član



Pridružen-a: Pon 24 Jul 2006 22:38 Prispevkov: 3883 Aktiv.: 16.85 Kraj: okolica Lenarta
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 3:22 am Naslov sporočila: |
|
|
Motor z reduktorjem. Direktna obremenitev pod temi pogoji ne pride v upoštev. _________________ lp, ElGrigon |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
s55m Član


Pridružen-a: Sob 06 Jan 2007 17:07 Prispevkov: 2696 Aktiv.: 11.98 Kraj: Plovdiv-Bolgarija
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 7:10 am Naslov sporočila: |
|
|
Tudi moje mnenje je, da brez prenosa (polža-reduktorja) to ne bo šlo. _________________ Physics sucks! It always works against "great" ideas!  |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
kosmaj Član


Pridružen-a: Pon 16 Mar 2009 22:32 Prispevkov: 140 Aktiv.: 0.71 Kraj: Logatec
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 7:44 am Naslov sporočila: |
|
|
Pri nas v firmi imamo na enem starejšem stroju kjer bi načeloma moral vklopit motor kateri poganja menjavo pozicije izdelka nekje 20x v minuti rešeno tako. Motor - elektromagnetna sklopka - reduktor - gnani del stroja. Motor (kateri se konstantno vrti z nazivnimi vrtljaji) je povezan preko elektromagnetne sklopke s katero po potrebi priklapljaš reduktor in ostali del stroja katerega poganjaš. Tako ni problema z hlajenjem motorja in sklopka nam ob vklopu deluje kot sklopka in ob izklopu kot zavora za stran stroja. Reduktor pa je pri vsem tem za povečanje moči in zmanjšanje obratov. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Obelix Član

Pridružen-a: Pon 19 Maj 2008 13:59 Prispevkov: 1881 Aktiv.: 9.03 Kraj: Maribor
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 10:13 am Naslov sporočila: |
|
|
kosmaj je napisal/a: |
...Reduktor pa je pri vsem tem za povečanje moči in zmanjšanje obratov. |
Malce bom "picajzljast". Reduktor ne poveča moči, zaradi izgub jo kvečjemu zmanjša. Reduktor poveča vrtilni moment oziroma navor.
Sicer se pa strinjam, da je varianta asinhronski motor z reduktorjem najbolj ekonomična.
Tehnično bi bilo izvedljivo tudi s hidravličnim motorjem, bo pa zagotovo dražje. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Krampus Član



Pridružen-a: Pon 08 Sep 2008 13:07 Prispevkov: 1853 Aktiv.: 9.06
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 11:37 am Naslov sporočila: |
|
|
Očitno mora biti zadeva samozaporna.
To pomeni polžasti prenos z veliko prestavo ali pa zobniški prenos z zavoro na motorju.
Kaj pomeni zelo počasi? v min-1
Kaj pomeni polno obremenjen? v Nm (da se izmeriti z moment ključem) _________________ Nisem ravno najbolj pameten na svetu, tu in tam pa imam kakšno idejo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Dorijan Član



Pridružen-a: Ned 22 Jun 2008 10:48 Prispevkov: 2564 Aktiv.: 12.37 Kraj: južnoprimorska
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 12:05 pm Naslov sporočila: |
|
|
kaj pa malo večji koračni motor. _________________ Če nekaj deluje, razstavi in ugotovi zakaj. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Silvo Moderator


 
Pridružen-a: Pon 24 Feb 2003 17:09 Prispevkov: 14675 Aktiv.: 61.84 Kraj: Koroška-okolica Dravograda
|
Objavljeno: Ned Jan 04, 2015 12:27 pm Naslov sporočila: |
|
|
Kot je napisal Iztok 3F asihronski motor z reduktorjem, ferkvenčnik, enkoder, PCL. PLC načeloma ni nujen. Potreben pa je IPOS frekvenčnik, ki omogoča sekvenčno pozicijsko kontrolo. Glej od 4 minute naprej. Tukaj je veliko gibanja. Gre za linijo oplemenitenja. Vsi pogoni so izvedeni, kot sem napisal zgoraj. Motorje poganjajo sew movidrive frekvenčniki. _________________ lp
Silvo |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
aly Član



Pridružen-a: Tor 28 Sep 2004 14:51 Prispevkov: 9407 Aktiv.: 39.64 Kraj: Kranj - struževo
|
Objavljeno: Pon Jan 05, 2015 2:21 am Naslov sporočila: |
|
|
Še moj glas za reduktor. Brez tega motor ne bo kos nalogi. _________________ I'm going to stand outside, so if anyone asks, I'm outstanding  |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jerjur Član


Pridružen-a: Čet 06 Maj 2010 22:09 Prispevkov: 459 Aktiv.: 2.49 Kraj: Žiri
|
Objavljeno: Pon Jan 05, 2015 11:45 am Naslov sporočila: Re: Mnogokratni zagoni elektromotorja |
|
|
Pozdravljen Alex,
To je večna dilema na kateri smo se in so se opekli že mnogi.
Alex17 je napisal/a: |
Zanima me, bolj na splošno, kako se obnesejo različni elektromotorji pri konstantnem vklapljanju in izklapljanju pod obremenitvijo. Bolj konkretno, rabi se stroj, ki bo zelo počasi, z velikim navorom sukal breme za nek majhen kot naprej in nazaj. |
Za takšne podvige asinhronski motorji niso zgrajeni in niso najbolj primerni. Ne pavim, da se takšnih aplikacij ne da narediti vendar je pri dimenzioniranju treba iti z dovolj rezerve. K uspehu lahko veliko pripomore frekvenčni pretvornik ampak tudi ta ni vsemogočen
Alex17 je napisal/a: |
Za primer motor vsaj 2, 3 kW, vklopi se vsako minuto, zelo počasi naredi kak obrat, dva ali tri (polno obremenjen) in se ustavi. Naslednjo minuto se vrne nazaj, tudi obremenjen. |
To je še vse sprejemljivo je pa vprašanje natančnosti zaustavljanja. Upoštevati je potrebno tudi mehanske obremenitve (zagone in pojemke) Pri direktnih zahgonih so te obremenitve zelo velike. Z uporabo frekvenčnega pretvornika se obremenitve močno zmanjšajo, izgubi se pa nekaj na dinamiki.
Alex17 je napisal/a: |
Kontaktorji verjetno odpadejo ne glede na to, kakšen je motor in kaj dela, že zaradi velikega števila preklopov? Recimo, da stvar dela po cele dneve. |
Pri pravilnem dimenzioniranju tudi to nebi smelo delati težav. Kontaktorji naj bi zdržali do milion vklopov kar je recimo do 2 leti delovanja pod takšnimi pogoji.
Alex17 je napisal/a: |
S frekvenčnikom se verejetno da omejiti tok skozi motor in s tem zmanjšati zagonski tok, izvesti soft-start, ....
Zaradi ne-vrtenja posledično ni hlajenja, kar je pomoje najbolj vplivni faktor.. |
Vse je odvisno od aplikacije. Pri odločitvi je potrebno upoštevati Hitrost in dolžino pomika, frekvenca vklopov, momente pri zagonu in pojemku, Hlajenje ni problem če se motor vrti vsaj z 800 vtljaji vetrnica na motorju da nekaj zraka. Če je vrtljajev manj pa se prigradi dodaten ventilator na motor.
Alex17 je napisal/a: |
Torej, če malo poenostavim, do kake mere je v praksi še pametno upočasnjevati motor (spet, kakšen motor?) in kako pogosto ga zaganjati pri polni obremenitvi, da se ne bo ubil? |
Motor se pri takšnih pogojih ne bo ubil. Ubijal bo pa vse okrog sebe. (Kontaktorje, reduktorje, zavore...)
Alex17 je napisal/a: |
Oziroma, kdaj je bolj praktično dograditi reduktor? Teoretično bi seveda lahko vzel nek 50W motorček in gonilo s prestavo 1:200 pa bo v 2 minutah zasukal tudi 100 Nm breme, ni pa to najbolj (ekonomsko, fizično) praktična rešitev... |
To je boljša rešitev. Lahko uporabiš DC, brezkrtačne, koračne servo...
Alex17 je napisal/a: |
Vem, da je hudo posplošeno vprašanje, mogoče pa obstaja kaka ocena čez palec, kaj se lahko dela in kaj ne s kakim motorjem oz. ima zagotovo kdo izkušnje iz prakse na tem področju. |
Vse se lahko naredi če je pravilno dimenzionirano in ne krši fizikalnih zakonov. Drugače se lomi. Ima pa vsaka naprava svoj namen kot traktor je za na nivo, avto za k maši, formula za na stezo. Vsaka drugačna uporaba je neprimerna če ne nevarna. Jaz bi se v takšnih primerih odločil za servo.
Alex17 je napisal/a: |
So pa dejansko številke okoli kW, 50+ Nm, tako da o koračnih motorčkih in podobnem ne razmišljam preveč. |
Če ni dinamika pre huda je asinhronski motor in frekvenčni pretvorik ustrezna rešitev, drugače pa servo
Alex17 je napisal/a: |
Pa še to, vem, da zagotovo obstajajo drugačni načini za izvedbo konkretno takega stroja, pnevmatika, hidravlika, linearni solenoidi + ročice, kakorkoli.
Zanima me samo, kako daleč se da priti z uporabo enostavnega elektromotorja. |
Vsi našteti pogoni so primerni če je aplikacija za nih primerna. Kar se pa tiče vprašanja pa: Zelo daleč vendar se vprašaj koliko truda energije skurenih frekvenčnih, zlomlenih osi... si pripravljen reskirat, da boš ugotovil kje so meje.
To so splošni odgovori na splošna vprašanja. Če hočeš bolj konkretno boš moral pa posredovati več informacij glede konkretne aplikacije. Lahko tudi na ZS da ne bo zgledalo kot reklama. _________________ Avtomatika je zakon |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Alex17 Član


Pridružen-a: Ned 28 Feb 2010 21:46 Prispevkov: 476 Aktiv.: 2.55 Kraj: Ljutomer
|
Objavljeno: Pon Jan 05, 2015 5:21 pm Naslov sporočila: |
|
|
Hvala vsem za veliko koristnih odgovorov
Če poskusim odgovoriti še na vsa nova vprašanja:
Stvar je še trenutno v idejni fazi, tako da bolj konkretnih številk nimam.
Zanimalo me je predvsem, če in kako se take stvari uporabljajo.
Kot vidim, reduktorju se pri motorju ne bo dalo izogniti. Bom pogledal, kaj se da dobiti, planetniki so pa precej kompaktni pri velikih prestavnih razmerjih, ja.
Zelo verjetno bo morala biti stvar samozaporna, dejansko gre za nagibanje nekaj 100kg komada levo in desno, pri čemer se mu težišče spreminja zaradi tekočine v njem. Odvisno do moči mogoče tudi polž ni slaba ideja.
Ko bom imel kaj več podatkov o želenih specifikacijah, predvsem hitrosti premikanja, se bo več pokazalo. Lahko da bo zasuk nekaj 100° v minut ali dveh, kar da moč dejansko nekaj 100W.
Takrat bi dejansko prišli v poštev majhni servomotorji (pod tem pojmom si predstavljam enostaven, poceni DC motor z enkoderjem + kitajski kmilnik, ne kakega PMSM pogona) z ogromnim reduktorjem, če sklepam po številu predlogov
Dinamika (pospeševanje, zaviranje, če prav razumem) ni bistvenega pomena, v bistvu je boljše "mehko/počasno delovanje" torej soft start, mehko zaviranje. V tem primeru seveda kontaktorji odpadejo.
@Silvo, na posnetku je veliko premikanja, lahko poveste kaj več podatkov o motorjih, kako "počasi" se jih poganja? Pogon je izveden direktno preko jermenice na motorju in jermena ali so vmes še reduktorji, zavore?
@jerjur, hvala za ponudbo, če se bom spustil v to, se bom oglasil in bom vesel vsakega nasveta. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Silvo Moderator


 
Pridružen-a: Pon 24 Feb 2003 17:09 Prispevkov: 14675 Aktiv.: 61.84 Kraj: Koroška-okolica Dravograda
|
Objavljeno: Pon Jan 05, 2015 6:21 pm Naslov sporočila: |
|
|
Povsod so navadni asihronci z reduktorji. Hitrosti so variabilne glede na potrebe. Motorji so gnani s frekvenčniki. (sew movidrive) Enkoderji so direktno na osi motorja. Vsi motorji imajo tudi prisilno hlajenje. Moči motorjev pa so od 1,5 kw naprej. Takole po spominu motor za vožnjo vozička, ki polni stiskalnico je čez 10kW.
Linija ni več rosno mlada, zato bi verjetno bilo danes izvedeno kaj tudi drugače.
Našel sem eno dokumentacijo za sew-ov movidrive. Na koncu (21 poglavje) imaš primere aplikacij in način programiranja. Skratka motor v navezi frekvenčnik- enkoder lahko deluje popolnoma samostojono. Frekvenčnik ima že vgrajen lastni "PLC" program se napiše v njega. Upravljaš ga pa lahko preko njegovih vhodov. _________________ lp
Silvo |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Energetik-m Član


Pridružen-a: Pon 07 Dec 2009 19:16 Prispevkov: 1392 Aktiv.: 7.35 Kraj: Zagorje
|
Objavljeno: Pon Jan 05, 2015 6:54 pm Naslov sporočila: |
|
|
V moji drugi službi, pred 25 leti, smo imeli na štanci prigrajeno rezanje navojev. Glava je imela 6 navojnih svedrov in zobniški prenos med njimi (narejeno v firmi v orodjarni), pogon je bil asinhronski motor. vsakih cca 10 sekund se je motor reverziral, to je 10 sekund desno, 10 sekund levo, 1 sekundo počitka, da je štanca opravila svoje. Motor, izbran za nazivno moč, se je v takem režimu pregreval, nato smo montirali 2x predimenzioniran 6 polni motor. Izbira kontaktorjev pa mora biti za kategorijo AC4 (reverziranje na nazivnih vrtljajih), takole čez prst je to za dve do štiri stopnji večji kontaktor kot standardni za kategorijo AC3.
Primer iz kataloga Eaton:
Za 4 kW motor in bo kontaktor DIL M12 v takem režimu delal 40.000 preklopov, DIL M25 600.000, DIL M40 pa nekaj čez milijon.
Za normalni pogon AC3, ko vklopiš nazivno obremenjen motor, ki miruje, izklopiš pa ga pod nazivnim tokom, bo zgoraj omenjeni DIL M12 zdržal nekaj čez 2M vklopov
Eaton sem navedel kot primer, ker imam katalog pri roki, podobne opise ima vsak proizvajalec. _________________ lp |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
s55m Član


Pridružen-a: Sob 06 Jan 2007 17:07 Prispevkov: 2696 Aktiv.: 11.98 Kraj: Plovdiv-Bolgarija
|
Objavljeno: Pon Jan 05, 2015 9:16 pm Naslov sporočila: |
|
|
Citiram: |
Zelo verjetno bo morala biti stvar samozaporna, dejansko gre za nagibanje nekaj 100kg komada levo in desno, pri čemer se mu težišče spreminja zaradi tekočine v njem. Odvisno do moči mogoče tudi polž ni slaba ideja. |
Če gre za nagibanje , bi jaz raje stavil na hidravliko.... _________________ Physics sucks! It always works against "great" ideas!  |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 1 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|