www.elektronik.si Seznam forumov www.elektronik.si
Forum o elektrotehniki in računalništvu
 
 PomočPomoč  IščiIšči  Seznam članovSeznam članov  SkupineSkupine  StatisticsStatistika  AlbumAlbum  DatotekeFilemanager DokumentacijaDocDB LinksPovezave   Registriraj seRegistriraj se 
  PravilaPravila  LinksBolha  PriponkePriponke  KoledarKoledar  ZapiskiZapiski Tvoj profilTvoj profil Prijava za pregled zasebnih sporočilPrijava za pregled zasebnih sporočil PrijavaPrijava 

Polnjenje e-avta v mrazu
Pojdi na stran 1, 2  Naslednja
 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo   Printer-friendly version    www.elektronik.si Seznam forumov -> Avtoelektrika
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporočilo
frenki
Moderator
Moderator



Pridružen-a: Ned 23 Feb 2003 21:26
Prispevkov: 6555
Aktiv.: 29.39
Kraj: Ljubljana (JN76GB)

PrispevekObjavljeno: Pon Jan 22, 2024 11:05 pm    Naslov sporočila:  Polnjenje e-avta v mrazu Odgovori s citatom

Mraz naj bi povzročil kar nekaj težav pri polnjenju EV baterij. Tisti, ki bolje poznate ozadje/princip polnjenja ... lahko kdo malo bolj po kmečko razloži vzroke, zakaj naj avto ne bi začel polniti ob malo hladnejšem vremenu in posledično bateriji? Think Twisted Evil
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
hudamravljica
Član
Član



Pridružen-a: Tor 30 Nov 2010 23:22
Prispevkov: 822
Aktiv.: 5.04
Kraj: LUCIJA

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 12:24 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Kar nekaj let nazaj sem bral en članek, ki je povedal, da naj bi se ob mrazu pod lediščem, namesto ionov, ki potujejo med anodo in katodo in obratno, sproščal kovinski litij, ki naj bi se vezal na anodo-grafit. To naj bi trajno poškodovalo baterijo, kar bi naj opazili kot zmanjšano zmogljivost baterije.
Takrat še niso vedeli zakaj do tega prihaja.
Nazaj na vrh
Skrit Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
v.j.
Član
Član



Pridružen-a: Pet 13 Feb 2015 9:47
Prispevkov: 1339
Aktiv.: 11.95
Kraj: Veldes

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 8:49 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

V tej temi je ena tabela polnjenja glede na temperaturo
https://www.s5tech.net/viewtopic.php?f=51&t=21799


.

_________________
Kontakt na e-mail, za več informacij klikni gumb 'www', na ZS ne odgovarjam!
Ne mi pisat zasebnih sporočil na forumu! NIKOLI ne boste dobili odgovora na ZS !
Če vam moji odgovori niso všeč, nihče vas ne sili, da jih berete! uporabite gumb 'ignore'
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
mucek
Član
Član



Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47
Prispevkov: 5337
Aktiv.: 24.71
Kraj: Domzale

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 9:45 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

hudamravljica je dobro opisal - težava je kristalizacija.
Many battery users are unaware that consumer-grade lithium-ion batteries cannot be charged below 0°C (32°F). Although the pack appears to be charging normally, plating of metallic lithium occurs on the anode during a sub-freezing charge that leads to a permanent degradation in performance and safety. Batteries with lithium plating are more vulnerable to failure if exposed to vibration or other stressful conditions. Advanced chargers (Cadex) prevent charging Li-ion below freezing.

Advancements are being made to charge Li-ion below freezing temperatures. Charging is indeed possible with most lithium-ion cells but only at very low currents. According to research papers, the allowable charge rate at –30°C (–22°F) is 0.02C. At this low current, the charge time would stretch to over 50 hours, a time that is deemed impractical. There are, however, specialty Li-ions that can charge down to –10°C (14°F) at a reduced rate.

Some Li-ion manufacturers offer custom-made cells for cold-charging. Specialty chargers will also be needed that decrease the C-rate according to temperature and charge the battery to a lower voltage peak; 4.00V/cell rather than the customary 4.20V/cell for example. Such limitations decrease the energy a Li-ion battery can hold to roughly 80% instead of the customary 100%. Charge times will also be prolonged and can last 12 hours and longer when cold.

Li-ion batteries charging below 0°C (32°F) must undergo regulatory issue to certify that no lithium plating will occur. In addition, a specially designed charger will keep the allotted current and voltage within a safe limit throughout the temperature bandwidth. Certification of such batteries and chargers are very costly that will reflect in the price. Similar regulatory requirements also apply to intrinsically safe batteries.

Vir: https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures

Bolj izrazita je pri višjih polnilnih tokovih, tako da počasno polnjenje niti ni nek problem, hitro pa lahko zelo.

LP, G

_________________
...lahko pa se tudi motim ...
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
frenki
Moderator
Moderator



Pridružen-a: Ned 23 Feb 2003 21:26
Prispevkov: 6555
Aktiv.: 29.39
Kraj: Ljubljana (JN76GB)

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 9:56 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Torej bodo tiste tesle počakale, da se zunaj dovolj ogreje, da bo polnjenje startalo? Laughing Kaj pa opevano predgretje baterij, oziroma možnost gretja, ko je baterija na polnilnici? Sem bil pa prepričan, da je SW malo bolj dodelan. Think
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
mucek
Član
Član



Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47
Prispevkov: 5337
Aktiv.: 24.71
Kraj: Domzale

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 11:18 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Problem je v tem, da večina voznikov Tesel na to ne misli niti ne želi plačevati počasnega polnjenja ... Predgretje je seveda možno, če je na polnilnici ali je v bateriji dovolj elektrike (mislim, da ima treshold nekje na 20 ali 25%).

LP, g

_________________
...lahko pa se tudi motim ...
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
hudamravljica
Član
Član



Pridružen-a: Tor 30 Nov 2010 23:22
Prispevkov: 822
Aktiv.: 5.04
Kraj: LUCIJA

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 12:00 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Sedaj vidim, da je članek, ki sem ga bral, še kar star.

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140903105638.htm
Nazaj na vrh
Skrit Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
v.j.
Član
Član



Pridružen-a: Pet 13 Feb 2015 9:47
Prispevkov: 1339
Aktiv.: 11.95
Kraj: Veldes

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 12:18 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Če Tesla nima ogrevanih baterij, potem res to ni primeren avto za mrzle razmere. Praviloma se baterije med vožnjo nekoliko segrevajo, odvisno od obremenitve, tako da bi polnjenje takoj po vožnji skoraj moralo potekati normalno, če ne na super hitro, pa vsaj normalno. Če je ogrevanje baterij prisotno, bi po nekem času na polnilnici, temperatura dosegla dovoljeno in polnjenje bi se pričelo. No, če ogrevanja ni, potem Rolling Eyes

Pri praznjenju v zelo nizkih temperaturah je izplen energije slab, zato se splača del energije iz baterij preusmeriti v ogrevanje.

Polnjenje Li-ion je problematično že pod 5°C, ne šele pod 0°C, seveda je tako, da bolj kot so nizke temperature, bolj je zadeva delikatna.

Malo mi diši nakup Tesle, model S ali X, 3 ali Y pa nikakor ne, notranjost mi je za kozlat. Polnjenje me ne skrbi, tudi polnjenje počasi na 2kW me ne moti, če je avto parkiran doma. Glede na prihajajoče cene omrežnin bo aktualno počasno polnjenje. Če bi občasno rabil hitro polnjenje je verjetno ceneje zapeljat na javno hitro polnilnico.

Pridružil bom vprašanje: Kako na baterije vpliva počasno polnjenje? Glede na to, da je za nizke temperature počasno polnjenje obvezno, potem najbrž ni problema.
Zakaj vprašam? Če kupim Teslo, ki ima npr 75kWh baterijo, mogoče celo večjo in če to večinoma polnim enofazno 230V 8A podnevi in 230V 10A, 13A ali 16A ponoči, skoraj nikoli na hitri polnilnici, oziroma bolj redko, ali bi to lahko kakor koli škodovalo baterijam? Javno polnilnico bi uporabil le v primeru potovanja.
Če je avto večinoma parkiran doma, večkrat tudi po 2-3 dni sploh ni uporabljen, se ima čas polnit počasi. Nenazadnje bi uporaba baterije na tak način, da se ne poni do konca in prazni do konca, podaljšalo življensko dobo oziroma povečalo število ciklov.


.

_________________
Kontakt na e-mail, za več informacij klikni gumb 'www', na ZS ne odgovarjam!
Ne mi pisat zasebnih sporočil na forumu! NIKOLI ne boste dobili odgovora na ZS !
Če vam moji odgovori niso všeč, nihče vas ne sili, da jih berete! uporabite gumb 'ignore'
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
mucek
Član
Član



Pridružen-a: Tor 01 Avg 2006 10:47
Prispevkov: 5337
Aktiv.: 24.71
Kraj: Domzale

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 1:51 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

v.j. je napisal/a:
Kako na baterije vpliva počasno polnjenje?


Počasno polnjenje na baterijo vpliva dobro (oz. hitro polnjenje skrajšuje življenjsko dobo).

LP, g

_________________
...lahko pa se tudi motim ...
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
grega09
Član
Član



Pridružen-a: Pet 24 Okt 2014 11:17
Prispevkov: 392
Aktiv.: 3.39

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 2:22 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Kaj ima pa kaj Pečjak povedati na to temo? On je že veteran s temi elektro vozili za naše kraje, kakor sem uspel prejšnjič slišati na Siolovem podcastu z njim.
Res je pa, da hudega mraza s kritično maso elektro vozil še nismo doživeli. Malo se kaže zadnje dni, izgleda.
V Kaliforniji seveda teh problemov nimajo. Very Happy
Kako pa Norvežani rešujejo vse skupaj? Pri njih bi se to moralo že zdavnaj pokazati.
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
v.j.
Član
Član



Pridružen-a: Pet 13 Feb 2015 9:47
Prispevkov: 1339
Aktiv.: 11.95
Kraj: Veldes

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 2:28 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Seveda, imel sem pomisleke na zelo zelo počasno polnjenje.
Zakaj? razliko sem opazil na telefonu Samsung S4, ne na kakšnih resnih večjih baterijah. Če se je telefon polnil počasi z enim polnilnikom 0,5A, se nekako ni napolnil tako, da bi baterija potem trajala, čeprav je kazalo 100%. Bolje se je obneslo na hitrejše polnjenje, 1-2A, verjetno je bila težava pri določanju SoC

Dobra razlaga: https://www.youtube.com/watch?v=1w_jY8MNvgM

Ogrevane baterije rešijo problem nizkih temperatur, garaža pa tudi.
Zagotovo je življenje z električnim avtom za nekatere navada čisto nekaj drugega, zahteva več načrtovanja v nekaterih primerih. Jaz to lahko sprejmem, zato precej verjetno avta z ICE ne bom več kupil.


.

_________________
Kontakt na e-mail, za več informacij klikni gumb 'www', na ZS ne odgovarjam!
Ne mi pisat zasebnih sporočil na forumu! NIKOLI ne boste dobili odgovora na ZS !
Če vam moji odgovori niso všeč, nihče vas ne sili, da jih berete! uporabite gumb 'ignore'
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
shmandi
Član
Član



Pridružen-a: Čet 09 Maj 2013 9:20
Prispevkov: 634
Aktiv.: 4.75
Kraj: Ljubljana

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 2:32 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Tu ti veteranstvo bolj malo koristi, ker se kemija baterij nenehno spreminja. Ene so bolj občutljive na mraz, druge manj. Enako je tudi s praznjenjem do 0% in polnjenjem do 100%.
Za NMC baterije se priporoča vzdrževanje napolnjenosti med cca. 20 in 80%, LFP naj bi bilo pa priporočljivo polniti do 100% enkrat tedensko.
Imajo pa norvežani že kar nekaj izkušenj z nizkimi temperaturami in EV:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/klart-darligst-i-sprengkulden-helt-ekstremt/16370146/
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
hudamravljica
Član
Član



Pridružen-a: Tor 30 Nov 2010 23:22
Prispevkov: 822
Aktiv.: 5.04
Kraj: LUCIJA

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 2:36 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Zgornji članek, na linku, omenja tudi nalaganje litija na katodi in anodi ob hitrem polnjenju.
Nazaj na vrh
Skrit Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
Fantocci
Član
Član



Pridružen-a: Pon 06 Jul 2009 10:52
Prispevkov: 331
Aktiv.: 1.84

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 4:21 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

grega09 je napisal/a:
...
Kako pa Norvežani rešujejo vse skupaj? Pri njih bi se to moralo že zdavnaj pokazati.


sicer tekst niso napisali Norvežani, ampak Ameri:
https://www.fastcompany.com/91011373/evs-work-fine-in-the-cold-in-norway-heres-how-they-do-it

Torej nič posebnega oz. revolucionarnega: garaža, če jo premoreš, predgretje avta s timerjem dokler se ta še polni (to je itak stvar, ki bi se je pri EV najbolj veselil, da me zjutraj čaka ogret in odtaljen), ogrevanje le volana in sedežev namesto cele kabine....
Nazaj na vrh
Skrit Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
frenki
Moderator
Moderator



Pridružen-a: Ned 23 Feb 2003 21:26
Prispevkov: 6555
Aktiv.: 29.39
Kraj: Ljubljana (JN76GB)

PrispevekObjavljeno: Tor Jan 23, 2024 4:54 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

mucek je napisal/a:
Problem je v tem, da večina voznikov Tesel na to ne misli ...


A to pomeni, da tesla vozijo Tesle? Rolling Eyes Think Če sodim po videnem na naših cestah bi rekel, da je temu skoraj zagotovo tako.

No, je pa tudi res, da dizlu ne rabiš kaj dosti predgrevat rezervoarja ... prideš na pumpo, natočiš, plačaš in pelješ.
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Pošlji E-sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo   Printer-friendly version    www.elektronik.si Seznam forumov -> Avtoelektrika Časovni pas GMT + 2 uri, srednjeevropski - poletni čas
Pojdi na stran 1, 2  Naslednja
Stran 1 od 2

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu
Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu

Uptime: 78 dni


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group