www.elektronik.si Seznam forumov www.elektronik.si
Forum o elektrotehniki in računalništvu
 
 PomočPomoč  IščiIšči  Seznam članovSeznam članov  SkupineSkupine  StatisticsStatistika  AlbumAlbum  DatotekeFilemanager DokumentacijaDocDB LinksPovezave   Registriraj seRegistriraj se 
  PravilaPravila  LinksBolha  PriponkePriponke  KoledarKoledar  ZapiskiZapiski Tvoj profilTvoj profil Prijava za pregled zasebnih sporočilPrijava za pregled zasebnih sporočil PrijavaPrijava 

Dinamo - smer vrtenja

 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo   Printer-friendly version    www.elektronik.si Seznam forumov -> Avtoelektrika
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporočilo
jorn
Član
Član



Pridružen-a: Sre 25 Avg 2010 7:07
Prispevkov: 26
Aktiv.: 0.14
Kraj: Vrhnika

PrispevekObjavljeno: Ned Mar 02, 2025 8:28 pm    Naslov sporočila:  Dinamo - smer vrtenja Odgovori s citatom

Pozdravljeni,

Imam star dinamo (slika pripeta), ki bi ga rad uporabil kot pogonski motor. Z regulacijo napetosti bi v grobem reguliral vrtilno frekvenco, kar zadostuje.
Ali je možno na kakšen način doseči, da se bi dinamo vrtel v nasprotno smer? Ne iščem občasnega obračanja smeri, ampak stalno vrtenje v eno (nasprotno) smer..

Pozdrav,
Jernej



dinamo1.jpg
 Opis:
 Velikost datoteke:  2.62 MB
 Pogledana:  4 krat

dinamo1.jpg



dinamo2.jpg
 Opis:
 Velikost datoteke:  2.28 MB
 Pogledana:  3 krat

dinamo2.jpg


Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
v.j.
Član
Član



Pridružen-a: Pet 13 Feb 2015 9:47
Prispevkov: 1661
Aktiv.: 13.20
Kraj: Veldes

PrispevekObjavljeno: Ned Mar 02, 2025 9:04 pm    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Imaš dve navitji: rotorsko in statorsko.

Eno od navitij obrneš, zamenjaš priključka, ne glede na to, kako ju povežeš (zaporedno ali vzporedno, pravilo je enako. S smerjo električnega toka se določa smer magnetnega polja. Za spremembo smeri vrtenja, zamenjaš smer samo enemu navitju, če bi obema, bo smer ostala ista.

.

_________________
Kontakt na e-mail, za več informacij klikni gumb 'www', na ZS ne odgovarjam!
Ne mi pisat zasebnih sporočil na forumu! NIKOLI ne boste dobili odgovora na ZS !
Če vam moji odgovori niso všeč, nihče vas ne sili, da jih berete! uporabite gumb 'ignore'
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
Energetik-m
Član
Član



Pridružen-a: Pon 07 Dec 2009 19:16
Prispevkov: 1392
Aktiv.: 7.37
Kraj: Zagorje

PrispevekObjavljeno: Tor Mar 04, 2025 9:08 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Še to, če hočeš spreminjati vrtilno hitrost, pusti vzbujanje na 12V, spreminjaj pa samo napetost na krtačkah, torej rotorju.
_________________
lp
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
jozkoc
Član
Član



Pridružen-a: Sre 16 Jun 2010 13:32
Prispevkov: 589
Aktiv.: 3.23
Kraj: Ljubljana

PrispevekObjavljeno: Tor Mar 04, 2025 10:11 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Energetik-m je napisal/a:
Še to, če hočeš spreminjati vrtilno hitrost, pusti vzbujanje na 12V, spreminjaj pa samo napetost na krtačkah, torej rotorju.

Za to izvedbo bo pa potrebna nekakšna predelava, Think ker jaz vidim da sta na dinamu samo dva električna priključka, če ne upoštevam še tiste mase na zunanji strani ohišja.

Pa ali res obstaja statorsko navitje, da ni slučajno permanentni magnet. Kako veste?

_________________
Nikoli ni tako dobro da ne bi moglo biti še boljše.
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
v.j.
Član
Član



Pridružen-a: Pet 13 Feb 2015 9:47
Prispevkov: 1661
Aktiv.: 13.20
Kraj: Veldes

PrispevekObjavljeno: Tor Mar 04, 2025 10:40 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Večina teh dinam ima statorsko navitje in ne permanentnih magnetov. Regulacija izhodne napetosti je bila nekoč urejena z mehanskim reglerjem, ki je preko uporov omejeval tok za magnetenje statorja. Niso bile vse verzije reglerjev enake...

Pozabil sem omenit, da mnoge verzije dinam sploh nimajo možnosti preproste prevezave navitij, ker je od obeh en konec navitja že spojen z ohišjem, zato sta samo dva priključka, en za statorsko magnetilno navitje in en za rotorsko navitje, ki je izhod enosmerne napetosti, diode niso potrebne. Zakaj dinamo daje enosmerno napetost na izhodu? ker ima rotor z veliko navitji, ki se preklapljajo z vrtenjem kolektorja (komutator) glede na krtačke, če se tako izrazim.
V primerjavi z alternatorjem, je zadeva popolnoma drugačna, zato daje na izhodu izmenično napetost 3F.

Da bi dinamo uporabil kot motor, se navitja veže vzporedno, ker sta navitji tokovno različni, zato ne more biti vezano kot univerzalni motor z navitjema zaporedno.
Za spremembo smeri bo treba odpreti ta stroj in preveriti ali je na nek način možno zamenjat priključka enega od navitij... jemljimo rotorska navitja kot eno samo, ker tudi ne delujejo vsa naenkrat (kolektor, krtačke, pa to ane)

Obstajajo tudi dinama s permanentnimi magneti, za take izvedbe je regulacija napetosti drugačna, so pa to bolj izjeme, večinoma ni magnetov.

Mimogrede, fotr je pred davnimi leti naredil motor za pogon čolna na 12V akumulator prav iz dinama, kar požrešna zadeva... so se potapljači vozili po jezeru, takrat ni bilo možno kupiti vseh tehnikalij ali paje bilo zelo drago, zato so bili razni inovatorji takrat cenjeni... še vedno se nekje valja tisti dinamo-motor. Pred skoraj 30 leti sva se z ženo za hec peljala na otok, z gumenjakom, takrat še ni bilo prepovedano. Še nekaj let prej je bilo po jezeru dovoljeno surfanje...
Matr smo se imel fajn, ob jezeru samo domačini, skor nobenih turistov, zdej pa glih kontra Evil or Very Mad


.

_________________
Kontakt na e-mail, za več informacij klikni gumb 'www', na ZS ne odgovarjam!
Ne mi pisat zasebnih sporočil na forumu! NIKOLI ne boste dobili odgovora na ZS !
Če vam moji odgovori niso všeč, nihče vas ne sili, da jih berete! uporabite gumb 'ignore'
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
jorn
Član
Član



Pridružen-a: Sre 25 Avg 2010 7:07
Prispevkov: 26
Aktiv.: 0.14
Kraj: Vrhnika

PrispevekObjavljeno: Tor Mar 04, 2025 10:54 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Hvala za odgovore.
Vmes sem našel še dokument, kjer je prikazana sestava.

Včeraj sem dinamo odprl in si ga ogledal. Gre za statorsko navitje in ne permanentni magnet.
Obrat priključka mi glede na videno ni bil očiten (sem strojnik/mehatronik), tako da bi rad najprej bolje razumel delovanje. Ali se povezava med eno krtačko in statorskim navitjem ustvari preko ohišja? Za meritve z multimetrom mi je včeraj zmanjkalo časa Smile



dinamo_BOM.png
 Opis:
 Velikost datoteke:  1.58 MB
 Pogledana:  5 krat

dinamo_BOM.png



IMG_20250303_185221.jpg
 Opis:
 Velikost datoteke:  3.04 MB
 Pogledana:  12 krat

IMG_20250303_185221.jpg


Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
jorn
Član
Član



Pridružen-a: Sre 25 Avg 2010 7:07
Prispevkov: 26
Aktiv.: 0.14
Kraj: Vrhnika

PrispevekObjavljeno: Pon Mar 10, 2025 10:59 am    Naslov sporočila:   Odgovori s citatom

Še potrditev; s predelavo sem uspel obrniti smer vrtenja.
Zamenjal sem priključka statorskega navitja.
Hvala vam za pomoč.
Nazaj na vrh
Odsoten Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo   Printer-friendly version    www.elektronik.si Seznam forumov -> Avtoelektrika Časovni pas GMT + 2 uri, srednjeevropski - poletni čas
Stran 1 od 1

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu
Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu

Uptime: 491 dni


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group