 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Tor Mar 21, 2006 11:25 pm Naslov sporočila: Predelava - previtje alternatorja |
|
|
Odpiram novo temo, v kateri bom opisal, kako previti alternator.
Zadeva se v glavnem nanaša na temo o vetrni elektrarni kjer sem tudi dobil nekaj idej. S kolegom sva predebatirala o tistih doma narejenih generatorjih na stalne magnete, vendar je to preveč dela, preveč stroškov, sploh pa tako močnega generatorja ne bomo rabili če se ne lotimo resnega projekta vetrnjače.
Zamislil sem si vetrnjačo premera cca 1m (100cm) ki bi bila pritrjena direktno na os alternatorja, ki je sigurno dovolj močna in dobro uležajena. Tako bodo stroški zelo nizki. Rabimo samo en star alternator, ki ga previjemo. Diodna plošča je lahko skurjena, regulator pa tudi. Diode bodo nove, montirane zunaj alternatorja, regulator pa bo odstranjen, uporabljen pa bo samo nosilec krtačk. Vse kar potrebujemo je cca 300g lakirane bakrene žice premera 0,55mm
Alternator previjemo z več ovoji zato, da dobimo iz njega višjo napetost, oziroma da dobimo enako napetost pri manjših vrtljajih in manjšem vzbujanju. Seveda bo tudi izhodni tok manjši, ampak tok nekje okoli 3A je povsem zadovoljiv za en hobi raziskovalni projekt. Ideja je padla po prebiranju članka iz revije SAM, ki je bil pripet v tisti temi o vetrnjačah. Skica previjanja in navijanja oziroma navitja je tam precej drugačna in poenostavljena, v resnici pa je precej drugače, sicer pa slike povedo največ.
Za začetek nekaj slik navitega statorja. Na prvi sliki je vstavljeno eno navitje v stator, torej ena faza. Na tej sliki se tudi vidi, kako preprosto je navit alternator. Na drugi sliki sta že dve fazi vstavljeni, na tretji pa tri faze, torej dokončno navit stator.
Originalno navitje je imelo 13 ovojev, previt alternator v tem primeru pa ima 5x več ovojev, torej 65 ovojev.
Navijanje statorja je za neznalca hud zalogaj, lahko celo trdim da je ta zalogaj nemogoč in nerešljiv za nekoga, ki ne ve kako so taki stroji sploh sestavljeni ali pa da v življenju še ni imel podrtega motroja in podobno in da ni previjal in navijal ničesar podobnega, niti transformatorja.
V naslednjih odgovorih bom prikazal še nekaj slik, kako sploh naviti, kako sploh začeti do takrat pa si belite glave, kako naviti 3x65 ovojev takole v takle stator
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
349.4 KB |
Pogledana: |
356 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
388.18 KB |
Pogledana: |
231 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
384.69 KB |
Pogledana: |
280 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Iztok Član

Pridružen-a: Pet 08 Okt 2004 0:55 Prispevkov: 4974 Aktiv.: 21.00 Kraj: LJ
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 12:22 am Naslov sporočila: |
|
|
Predvidevam, da se tvoj kolega ukvarja s previjanjem. Verjetno ima za podobna navitja tudi strojček, ki je podoben tistim za toroide. Za samogradnjo in 65 ovojev pa bi zadostovala tudi zvezdasta šablona na kakšni deski ... to najbrž sledi v nadaljevanju.
O opremi tvojega kolega sklepam po vrsti izolacije v utorih, kjer si dal plastiko namesto klasičnega "prešpana".
Drugače pa dobra zamisel.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 8:13 am Naslov sporočila: |
|
|
Res je, kolega se res ukvarja s previjanjem, oziroma popravljanjem elektromotorjev. Zaposlen je v firmi, kjer se ukvarjajo s popravilom in previjanjem elektromotorjev in podobnih zadev. Žal mi lahko pomaga samo z nasveti, saj on osebno ne navija nič, on le razmontira motor in ga potem spet sestavi, navijajo in vstavljajo navitja pa drugi. Tudi s šablonami mi ni mogel pomagati, saj v tisti firmi popravljajo bolj velike zadeve in ne take mini malčke.
Izolacija v utorih je original, je čisto dobra in nepoškodovana. Originalno navitje sem odvil, stator pa očistil z white špiritom in pošteno spihal. Izolacija je lepo ostala na svojem mestu. Prešpan je predebel za te zadeve, za tako majhne strojčke se uporablja papir ali pa plastika (boljše od papirja).
Kako navijati? je sedaj vprašanje ročno navijanje bi nekako šlo pri debeli žici, pri tanjši pa ne, saj se narejeno tuljavo da vstaviti v utore, debelo pa zelo težko. Poskusil sem navijati ročno, direkt v utore, ampak sem obupal pri 30 ovojih, pa še lepo ni bilo navito, premajhne zanke (glave tuljav) kar pomeni, da ne bi bilo prostora za ostali dve fazi, saj bi bili utori prekriti in onemogočeno navijanje v preostale utore. Ko sem navil tistih 30 ovojev, sem to navitje potegnil ven iz utorov in to navitje lepo raztegnil v zvezdo. Potem sem po tej zvezdi naredil šablono.
To je prva šablona, ki sem jo naredil, naredil sem malo večjo kot je bilo raztegnjeno navitje, saj je bilo tisto navitje premajhno, preveč zategnjeno. V Corelu sem narisal in razporedil kroge, nato sprintal in na iverko skozi papir označil centre. Zvrtal sem iverko, v luknje pa vstavil palčke, nažagan metlin ročaj fi 22 mm
Ta prva šablona je bila malce prevelika, navijanje (kot na sliki) se ni obneslo, saj so bile žice preveč posukane med seboj in zato je bilo vstavljanje v utore nerodno.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
214.23 KB |
Pogledana: |
189 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 8:21 am Naslov sporočila: |
|
|
No in sedaj je treba tole zvezdo nekako oblikovati tako, da bo to šlo v stator.
Najprej previdno, krak za krakom, po dva nasprotna skupaj, počasi po malo upogibamo navzdol, postopoma, okrog in okrog po dva skupaj.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
413.69 KB |
Pogledana: |
113 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
387.03 KB |
Pogledana: |
108 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 8:25 am Naslov sporočila: |
|
|
Po postopnem ukrivljanju, seveda pazljivo, da ne zmečkamo preveč vsega skupaj, na koncu nastane nekako takale oblika navitja ki zgleda precej zmečkano, ampak žal ne gre drugače, še huje pa zgleda kasneje, ko vstavljamo žico v utore.
Žica ne gre v utor vsa naenkrat, vhod v utor je širok le dobra 2mm, noter je več prostora. Vstavljajo se majhni šopi žic, po 5-10 žic skupaj, lepo počasi in postopoma.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
419.93 KB |
Pogledana: |
185 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 8:29 am Naslov sporočila: |
|
|
Če se vrnete nazaj na prvi odgovor, vidite dokončana in vstavljena navitja. Modre cevke držijo navitje v utorih, je pa to čisto navadna cevka za pnevmatske inštalacije, premera 3,2mm
Postopka vstavljanja navitij v utore nekako nisem mogel slikati, trajanje vstavljanje enega navitja (navitje ene faze) traja dobre pol ure.
Ko je navitje vstavljeno, stvar zgleda precej lepše kot tisto zmečkano navitje, ki je pripravljeno za vstavitev v center statorja.
Slike, ki jih pripenjam so namerno visoke resolucije, da se na sliki vsaj kaj vidi, da so vidni detajli. Žalost za dial-up
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Silvo Moderator


 
Pridružen-a: Pon 24 Feb 2003 17:09 Prispevkov: 14673 Aktiv.: 61.95 Kraj: Koroška-okolica Dravograda
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 8:34 am Naslov sporočila: |
|
|
Vili,
Ko sem hodil v šolo, sem se tudi sam učil previjanja motorjev. Kakega pol leta sem bil na praksi v previjalnici v Velenju (EKO) Previjali smo motorje od pralnih strojev. Delali smo vse od priprave statorja, izolacije, navijanje tuljav ter vlaganje navitja...
Največja p*zdarija, ki se mi je zgodila, da mi je prišla žica med stator in izolacijo. Opazil sem šele, ko je motor padel na testu preboja.
Vili, navitje boš lažje vlagal,če vsako tuljavo povešeš skupaj na delu. ki ne gre v stator. Tako se ti ni treba, da se ti bo pri vlaganju zapletlo.
_________________ lp
Silvo |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Sre Mar 22, 2006 9:22 am Naslov sporočila: |
|
|
Silvo, pri vlaganju navitja v sam center statorja je navitje sicer na nekaj mestih povezano, vendar med vlaganjem v utore to ne pride več v poštev, nikakor ne, sploh pri tako majhnem statorju in tako ozkih odprtinah v utor.
Pri vlaganju žice v utor je potrebno glave navitja(zanke ki so izven statorja) odmikati in kriviti stran, da sploh s prsti prideš zraven in vstaviš v utor po nekaj žic skupaj, saj je vse naenkrat nemogoče vstaviti. Pri večjih statorjih je tudi vhod v utor bolj širok in je možno vstaviti skoraj celo tuljavo naenkrat
Pri vstavljanju žice v utor je seveda treba zelo paziti na izolacijo, da ne pride žica med izolacijo in stator.
V tem primeru previtja statorja je še dodatna težava nastala zaradi tega, ker sem utore zapolnil maksimalno, torej čimveč ovojev s čimbolj debelo žico za te ovoje. To pa pomeni, da so glave navitij tudi debele in ker se prekrivajo, to pomeni določeno oviro, saj vse skupaj zunaj pride kar debelo. Na zunanji strani je omejitev ohišje alternatorja, saj se navitje ne sme tiščati ohišja, na notranji strani pa je ovira rotor, ki tudi ne sme drgniti v navitje. V tem primeru se je za las izšlo, še tako sem moral glave navitij nekako stisniti med sabo da se kar precej tiščijo skupaj. Ohmsko ni preboja, na 30V napetosti tudi ne, treba bo narediti vsaj 200V prebojni test, ampak to šele po lakiranju navitja. Glave navitij moram še povezati skupaj, da bo vse skupaj bolj trdno.
Iz statorja nameravam potegniti vseh 6 koncev, zato da bom imel možnost preklopa zvezda - trikot. Pri višjih vrtljajih lahko preklopim v trikot in bom imel večjo moč.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
pirpy Član


Pridružen-a: Ned 30 Maj 2004 21:57 Prispevkov: 774 Aktiv.: 3.27 Kraj: Topolšica
|
Objavljeno: Ned Feb 11, 2007 9:16 pm Naslov sporočila: |
|
|
LP
ali je veternica ze v obratovanju?
Kaksna slikca mogoce?
Prijatelj je naredil veternico po nacrtu iz strani otherpower.com z avtomobilskim diskom in magneti( za katere je odstel 70 € ),pa me zanima ce ima kdo kaksen nacrt za regulator da nebi akumulatorja prevec napolnil ali izpraznil.
ceprav je zadeva enostavna, se mi ne da odkrivat tople vode ce ima kdo slucajno kaksen enostaven nacrt za poceni a dober regulator.
Hvala
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
podboj Član

Pridružen-a: Sre 25 Maj 2005 11:48 Prispevkov: 1251 Aktiv.: 5.28 Kraj: Postojna, Sežana, Ljubljana
|
Objavljeno: Ned Apr 15, 2007 11:31 am Naslov sporočila: |
|
|
Zanima me kako bi se avtomobilski alternator obnesel kot trofazni elektromotor? Stator bi previl na višjo napetost (48V), rotor pa zamenjal s takim iz magnetkov. Zraven bi seveda rabil še nekaj elektronike. Bi lahko potem iz takega motorja dobil recimo 600W moči?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
zamot1 Član

Pridružen-a: Sre 28 Feb 2007 15:11 Prispevkov: 148 Aktiv.: 0.66
|
Objavljeno: Pon Apr 16, 2007 8:59 am Naslov sporočila: Alternator? |
|
|
Ali si je kdo ogledal alternator od Harleja (motorja) zdi se mi primeren zaradi konstrukcije: rotor je z stalnimi magneti stator pa je "najbrž" trofazno navitje za 14V . Problem pri vetrni elektrarni se lahko pojavi pri zagonu ker magneti "držijo" tudi če se ne vrti in alternator še ni električno obremenjen.
Ena mejhna kost za glodat
http://www.lowpriceshopper.com/search__arbkey--1__keyword--Alternator__mkt_id--144891063.html
LP
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
DrRogla Član


Pridružen-a: Tor 18 Jan 2005 18:00 Prispevkov: 336 Aktiv.: 1.42 Kraj: Hrastnik, Maribor
|
Objavljeno: Sre Jul 25, 2007 10:27 pm Naslov sporočila: |
|
|
Malo obujam temo, ker me zanima kako je Reber povezal vse skupaj. Predvsem kako si naredil krake.
_________________ LP, Božo |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
reber Član


Pridružen-a: Pon 26 Maj 2003 12:20 Prispevkov: 2279 Aktiv.: 9.62 Kraj: Bled
|
Objavljeno: Čet Jul 26, 2007 10:51 am Naslov sporočila: |
|
|
Katere krake?
Ker je zadeva trifazna ima 6 priključkov, tako da zadevo vežem v zvezdo ali trikot ... se ve zakaj.
Ravno imam v projektu podobno zadevo, namreč nekaj večji alternator sem razdrl, začel pa sem pri rotorju, ki je že narazen, očiščen, sedaj pa čakam, da dobim primeren magnet, ki bo služil namesto navitja na rotorju. Odpadejo drsni obroči in klasična regulacija. Ko dobim magnet, bom teste opravil na neprevitem statorju, potem pa se bom odločil za previtje in sicer za kolikokrat bom povečal ovoje ...
Ko bo projekt gotov, bo vsekakor nekje objavljen ...
_________________ Obiščite me na www.reber.si ali www.elektron.si |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 492 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|