 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
Riven Član


Pridružen-a: Ned 16 Dec 2012 18:33 Prispevkov: 194 Aktiv.: 1.27 Kraj: Vojnik
|
Objavljeno: Pet Maj 06, 2016 3:05 pm Naslov sporočila: Enosmerni motor in izklapljanje termične zaščite |
|
|
Zdravo!
Kar k problemu; imam elektromotor, ker z takšnimi tipi še nisem bil v stiku me zanima, kako stvar deluje. Po načrtu sodeč, je to enosmerni elektromotr z zunanjim vplivom? Ne zanima me fizikalno, samo tako, od česa je odvisna hitrost takšnega motorja in kako jo spreminjamo. Zanima me zato, ker imam probleme z termično zaščito Q12, ki proti koncu službe, začne izklapljati.
Ker ne vem, kako deluje motor, ne morem najti povzročitelja. Iz sheme samo vidim, da gre potem medfazna napetost fiksno na en del motorja, z drugim delom napetosti pa očitno krmilimo hitrost vrtenja motorja.
Iz omarice je kar čutiti "totploto", ki jo oddaja trafo. No vem, da mora biti topel, ampak tako vroč, da se ga komaj dotikaš pa menda ne? Kje vi iskal težavo?
Z multimetrom sem izmeril tok, ki gre skozi Q12, ampak mi je kazalo 0A? Motor je kljub temu deloval popolnoma normalno?
Vesel bom kakršne koli pomoči ali namiga.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
381.06 KB |
Pogledana: |
46 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
igo Član

Pridružen-a: Sre 11 Okt 2006 19:11 Prispevkov: 3641 Aktiv.: 16.00
|
Objavljeno: Pet Maj 06, 2016 3:37 pm Naslov sporočila: |
|
|
Shema ne vsebuje ničesar posebnega ali zahtevnega.
Najprej bi preveril ščetke in komutator.
Med delovanjem iskre ne smejo biti zelene barve, pravtako jih komutator ne sme vleči za seboj. Komutator mora biti svetlo bakrene barve in baker enakomerno podrsan, brez vzdolžnih ali prečnih lis.
Nato izklopi komplet napajanje, preveri napetost vzmeti od ščetk in očisti prah z drsnih površin. Po potrebi ščetke zamenjaj.
Tok skozi rotor je večji tudi v primeru premajhnega vzbujanja.
Pomeri vse usmerniške diode. Diode v primeru odpovedi postanejo kratek stik, razen, če jim pri tem odpre ohišje.
Ostane le še kak slab stik v kakšni sponki. Z občutkom jih par poskusi zategniti. Če se bo kak vijak malo zavrtel, sistematično zategni vse.
_________________ Teoretično je praksa posledica teorije, praktično je pa ravno obratno. (igo 2001)
LP, Igor |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ecobra Član


Pridružen-a: Pet 27 Jun 2014 14:16 Prispevkov: 318 Aktiv.: 2.38 Kraj: Radeče
|
Objavljeno: Pet Maj 06, 2016 9:57 pm Naslov sporočila: |
|
|
Kot si napisal, da si z multimetrom izmeril tok ki teče skozi Q12 potemtakem ta sploh ne bi smel izklapljati. V primeru, da odklopiš vzbujalno navitje na motorju bi moral biti tok skozi Q12- 0A. Če pa je večji tok skozi Q12 kot je nastavljen, potem je lahko napaka na diodnem mostu (gretzu) ali pa na kondenzatorju C2 (na gretzu - diodnem mostu). Tok in napetost vzbujanja priklopljenega motorja naj bi bil tolikšna kot je napisano na tablici motorja. Če pa je tok večji je lahko v tem primeru napaka na vzbujalnem navitju (medovojni stik, prebijanje na ohišje (maso) ).
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
igo Član

Pridružen-a: Sre 11 Okt 2006 19:11 Prispevkov: 3641 Aktiv.: 16.00
|
Objavljeno: Sob Maj 07, 2016 7:38 am Naslov sporočila: |
|
|
ecobra je napisal/a: |
Kot si napisal, da si z multimetrom izmeril tok ki teče skozi Q12 potemtakem ta sploh ne bi smel izklapljati. V primeru, da odklopiš vzbujalno navitje na motorju bi moral biti tok skozi Q12- 0A. Če pa je večji tok skozi Q12 kot je nastavljen, potem je lahko napaka na diodnem mostu (gretzu) ali pa na kondenzatorju C2 (na gretzu - diodnem mostu). Tok in napetost vzbujanja priklopljenega motorja naj bi bil tolikšna kot je napisano na tablici motorja. Če pa je tok večji je lahko v tem primeru napaka na vzbujalnem navitju (medovojni stik, prebijanje na ohišje (maso) ). |
Če odklopiš vzbujalno navitje, bo tok skozi rotorsko navitje vse prej kot 0 A. Omejila ga bo samo čista ohmska upornost, ki je običajno številka z eno samo cifro. Tok pa bo 230/_ tista cifra . Zato statorja nikar ne odklapljaj !!!
Da pojasnim:
Naj bo presek motorja krog, magnetno polje od statorskega navitja pa navpične črte od zgoraj navzdol v notranjosti tega kroga, torej (ll:ll) .
Tisti dve piki sta žici rotorskega navitja.
Skozi zgornjo teče tok stran od točke opazovanja (vaših oči), skozi zgornjo pa se vrača nazaj proti opazovalcu. Na zgornjo žico deluje sila v desno stran, na spodnjo pa v levo stran, kar povzroči, da se rotor poskuša zavrteti v smeri ure.
Tole bom poenostavil za lažje razumevanje: Ko se rotor dejansko zavrti za nek kot, lameli tistega navitja izgubita stik s ščetkama in tok steče skozi sosednji lameli in skozi žici, ki ležita zraven prejšnjih dveh - levo od zgornje in desno od spodnje - obratno od smeri ure.
Ampak ... v razlagah vsi omenjajo, da tok skozi žico v magnetnem polju povzroči silo nanjo. Vsi tudi omenjajo, da se v žici, ki potuje skozi magnetno polje, inducira napetost. Zelo redko pa omenijo, da ima ta inducirana napetost ravno nasprotno smer od tiste, ki smo jo mi priklopili gor, da žene tok skozi žico. Njena velikost pa je odvisna od hitrosti.
Če se žica premika počasi, je inducirana napetost manjša, tok žene zunanja napetost. Pri neki hitrosti sta obe napetosti enaki in tok ne teče, vendar mora to hitrost vzdrževati neka zunanja sila na žico (rotor). Če je ta sila dovolj velika in premika žico še hitreje, je inducirana napetost višja od tiste, ki je bila prvotno priključena, zato tok teče v obratni smeri in polni akumulator - prej motor torej začne delovati kot generator.
No, problem je v tem, da je inducirana napetost odvisna tudi od jakosti statorskega magnetnega polja. Če magnetnega polja ni, se napetost ne inducira, tok skozi žici pa omejuje le njuna ohmska upornost.
Rezultat je običajno tisti znameniti smeško številka 2
Dodano:
In še ena malenkost ... Če med obratovanjem pride do izpada vzbujalnega (statorskega) magnetnega polja, ga bo nekaj malega (remanenca) še vedno ostalo, zato bo motor poskušal povečati hitrost vrtenja, da bo inducirana napetost v rotorju spet primerljiva s prvotno. Po domače: razbremenjen motor podivja in se lahko tudi razleti.
Dodano 2: Tok skozi Q2 je izmenični. Multimeter na DC območju bo kazal 0 A. Za graetzem je pa enosmerni.
Hitrost vrtenja se nastavlja s spreminjanjem dovedene napetosti na rotorju. Če je napetost nižja, se bo inducirana napetost že pri nižjih vrtljajih tako približala dovedeni, da bo majhna razlika gnala manjši tok, manjši tok bo povzročil manjšo silo na žice v rotorju in s tem manjši navor, ki se bo posledično pri nižjih vrtljajih izenačil z navorom bremena. In obratno za višjo dovedeno napetost.
_________________ Teoretično je praksa posledica teorije, praktično je pa ravno obratno. (igo 2001)
LP, Igor |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ecobra Član


Pridružen-a: Pet 27 Jun 2014 14:16 Prispevkov: 318 Aktiv.: 2.38 Kraj: Radeče
|
Objavljeno: Sob Maj 07, 2016 3:40 pm Naslov sporočila: |
|
|
Lepo opisano kako deluje enosmerni motor in kako se inducira napetost v rotorju in nazaj v vzbujalnem navitju (reakcija kotve smo temu včasih rekli). Ampak problema še nismo rešili kaj naj bi bilo narobe in kaj storiti. Predlagam, da se motor odklopi očisti nesnago se izmeri izolacijska upornost navitij s preizkusno napetostjo vsaj 100V. Vrednost R iso mora biti večja od 400k ohm -ov (vsaj 1k ohm /V). Pregledati je treba stanje kolektorja in ščetk. Ščetke ne smejo biti blokirane v nosilcih ( po navadi zablokirajo zaradi prahu) in dovolj dolge. Kolektor mora biti na mestu kjer se stika z ščetkami obarvan temno in gladek (ne zažgano in ne v svetli barvi bakra- mogoče pretrde ščetke, mogoče že priključna žica ščetk drgne po kolektorju oz nesnaga) temu rečemo, da ima patino. Kolektor ne sme imeti globokih brazd tako, da med lamelami morajo biti še utori (po rezkana lamelna izolacija). Izmeriti je treba diodni most za vzbujanje in ugotoviti izpravnost kondenzatorja. Po priklopu motorja nazaj, je treba izmeriti tokove skozi vzbujalno navitje in rotorsko navitje, da ne presegata nazivnih vrednosti navedenih na tablici (pazi ali meriš na AC ali DC strani).
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Energetik-m Član


Pridružen-a: Pon 07 Dec 2009 19:16 Prispevkov: 1392 Aktiv.: 7.36 Kraj: Zagorje
|
Objavljeno: Sob Maj 07, 2016 5:05 pm Naslov sporočila: |
|
|
Pri tej moči je skoraj škoda karkoli popravljati. Motor in regulator odmontiraš in kupiš nov trifazni asinhronski motor 5,5kW in frekvenčni pretvornik. Pa imaš naslednjih 10 let mir.
_________________ lp |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Riven Član


Pridružen-a: Ned 16 Dec 2012 18:33 Prispevkov: 194 Aktiv.: 1.27 Kraj: Vojnik
|
Objavljeno: Pon Maj 09, 2016 7:35 am Naslov sporočila: |
|
|
Stvar je takšna, da elektromotorja zaenkrat ne morem pogledati, ker je nameščen pod celotno mašino in je potrebno odmontirati razna jermena in ohišja, kar za sabo vzame takoj par ur dela. Ker pa se mudi, mašina ne sme stati.
Izmeril bom usmernike in poročal. Glede na to da elektromotor deluje in začne termična zaščita izklapljati kasneje po parih urih dela, nato pa izklaplja na par minutne intervale, se tudi sam nagibam k napaki na elektromtorju. Usmernik in konenzator pa bi morala biti OK.
Naprave za izolacijsko upornost nimam. Mogoče jo lahko dobim od lokalnega elektro podjetja.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ecobra Član


Pridružen-a: Pet 27 Jun 2014 14:16 Prispevkov: 318 Aktiv.: 2.38 Kraj: Radeče
|
Objavljeno: Pon Maj 09, 2016 8:27 am Naslov sporočila: |
|
|
Izmeri tok na vzbujalnem in rotorskem delu. Na vzbujalnem izmeri pred in za usmernikom.
Me pa zanima, če ni tole pogon kakega tiskarskega stroja.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Riven Član


Pridružen-a: Ned 16 Dec 2012 18:33 Prispevkov: 194 Aktiv.: 1.27 Kraj: Vojnik
|
Objavljeno: Pon Maj 09, 2016 5:15 pm Naslov sporočila: |
|
|
Evo rezultate.
Stvar je takšna. Najprej sem izmeril mostič in so bile napetosti preko diode cca. 0.6V, v zaporni smeri pa 0.9. Ker mi ni štimalo in je čez samo en kondenzator, sem vse odklopil in tako so bile v zaporni smeri odprte sponke.
Motorja nisem mogel pogledati, ker ni bilo časa za odmontiranje.
Nato sem med obratovanjem preverjal tok za usmernikom, kjer je bil 0.65A - 0.75A, na vsake 10 min, je termična zaščita odklopila, čeprav je bila naštimana na 1A.
V drugem delu nisem meril ne napetosti ne toka. Na statorskem delu sem izmeril napetost cca. 190V +- 2V.
No krivec je bil bimetal. Ko sem ga razstavil, je bil znotraj popolnoma oksidiran in zarjavel. Vzmeti niso več delovale kot bi morale, ena se je celo zlomila. Skratka zelo star bimetal, velik za dve moje roke. Zamenjal za novega, nastavil na 1A in do konca delovnega časa baje ni bilo nobenega problema.
Hvala vsem za pomoč.
p.s. Hitrost krmilimo z napetostjo. Na eni od podobnih naprav je bil varijak, tukaj je nekakšen mehanski preklopnik, ki preklaplja kaskadno in spreminja hitrost. Kaj bi moral vpisati v Google, da bi našel kako stvar deluje in kako se ji sploh reče? Še sliki.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
596.16 KB |
Pogledana: |
2 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
655.16 KB |
Pogledana: |
3 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Nace Član

Pridružen-a: Pon 12 Maj 2003 0:12 Prispevkov: 828 Aktiv.: 3.49 Kraj: Zagorje ob Savi
|
Objavljeno: Tor Maj 10, 2016 1:38 pm Naslov sporočila: |
|
|
Kaskadna regulacija napetosti.
_________________ LP Nace |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Profesor Einstein Član


Pridružen-a: Ned 24 Sep 2006 0:13 Prispevkov: 1437 Aktiv.: 6.30 Kraj: Rogaška Sl.
|
Objavljeno: Sre Maj 11, 2016 9:29 am Naslov sporočila: |
|
|
Ščetke je dobro občasno prekontrolirati in jih pravočasno zamenjati, da ne nastane večja škoda na kolektorju.
Potem je še več dela ker je potrebno motor razstaviti in postružiti kolektor.
V glavnem "zmanjkati" jih med obratovanjem ne sme.
Lp.
_________________ --
"Če bi volitve kaj pomagale, bi jih prepovedali." (Mark Twain) |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 497 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|