 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
jozkoc Član


Pridružen-a: Sre 16 Jun 2010 13:32 Prispevkov: 589 Aktiv.: 3.23 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 4:15 pm Naslov sporočila: |
|
|
@grega09, ali si premajhen ali pa visokoleteči, bistven podatek pri razlagi si izpustil.
Za očistit zarjaveli navoj je dober odvijač sprej, pa še to je treba paziti da nima grafitnega, MoS2, PTFE ali drugega dodatka za zmanjševanje trenja.
Proizvajaleci navajajo zatezne momente pri nenamazanih navojih, torej na koncu ko vse vijake zategneš še z moment ključem morajo biti navoji suhi. Ne vem kakšen boljši argument naj še navedem.
@Silvo, tisti vijaki v motorju ki se kopajo v olju imajo posebne podložke ki se zavihajo pri glavi vijaka da preprečujejo samodejno odvijačenje, vsaj tisti vijaki na najbolj kritičnih mestih. _________________ Nikoli ni tako dobro da ne bi moglo biti še boljše. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Krampus Član



Pridružen-a: Pon 08 Sep 2008 13:07 Prispevkov: 1852 Aktiv.: 9.07
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 6:34 pm Naslov sporočila: |
|
|
jozkoc je napisal/a: |
@grega09, takšen strokovnjak na visokem nivoju strojništva, pa ne ve da mora biti pri testiranju moment ključa s tehtnico ročica moment ključa dolžine točno 1m, žalostno. |
Ponavadi sem tiho.
Lepo je napisal, izmeri in preračunaj
Lahko imaš ročico 1/2m in dvojno silo, porka madona.
Ali pa 2m in polovično silo.
Ne se delati norca iz ljudi, za katere ne veš kaj znajo.  _________________ Nisem ravno najbolj pameten na svetu, tu in tam pa imam kakšno idejo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
shar Član

Pridružen-a: Sre 10 Feb 2016 11:15 Prispevkov: 150 Aktiv.: 1.32
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 6:34 pm Naslov sporočila: |
|
|
Glede mazanja vijakov na platiščih Audi v svojih priročnikih jasno navaja, da vijaki ali matice koles ne smejo biti mazani z oljem ali mazivom. Razlog je v tem, da mazivo zmanjšuje trenje med navoji, kar lahko privede do nepravilne zategnjenosti, kar bi lahko povzročilo poškodbe ali celo nevarnost odpovedi med vožnjo.
Audi svetuje, da se vijaki zategnejo suhi in po specifikacijah z uporabo momentnega ključa. Če so vijaki korodirani, jih je treba očistiti in po potrebi zamenjati, ne pa mazati. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jozkoc Član


Pridružen-a: Sre 16 Jun 2010 13:32 Prispevkov: 589 Aktiv.: 3.23 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 10:43 pm Naslov sporočila: |
|
|
Krampus je napisal/a: |
Lepo je napisal, izmeri in preračunaj |
Izmeri kaj? Kilograme. Preračunaj kaj? Iz kilogramov v Nm.
Pač ni dovolj jasno napisano, kako naj vem, če bi pisalo izračunaj glede na dolžino ročice, bi bilo vse jasno.
Ampak sem tudi jaz napisal da mora biti ročica točno 1m in nisem pri tem napisal brez da moraš preračunavati, tako da tukaj je 1:1 kar se tega tiče.
Dobro, se opravičujem @gregatu09 za napačno razumljen tekst in tudi za mojo nesramnost, ampak "so me nekateri" toliko zbombardirali da mi je dvignilo pritisk in so mi že začeli puščati ventilčki. Tukaj zahvala za @shar, da je napisal svoj post, in se na ta način pridružil moji trditvi, vsaj nekdo.
Za tiste ki pa mislijo da so v temi Šale in vici, pa en najnovejši vic.
Če želiš da vijak dobro drži uporabi Loctite, če želiš da nikoli ne popusti uporabi olje in mast.  _________________ Nikoli ni tako dobro da ne bi moglo biti še boljše. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Branez Moderator


Pridružen-a: Pon 14 Apr 2003 7:21 Prispevkov: 7831 Aktiv.: 33.06 Kraj: Koprivnica HR
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 11:09 pm Naslov sporočila: |
|
|
jozkoc je napisal/a: |
... in so mi že začeli puščati ventilčki... |
Jaz pa sem mislil, da gre tukaj za popuščanje vijakov in ne vetilčkov.  _________________ The true sign of intelligence is not knowledge but imagination.
Creativity is intelligence having fun!
Albert Einstein |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
grega09 Član

Pridružen-a: Pet 24 Okt 2014 11:17 Prispevkov: 499 Aktiv.: 3.85
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 11:29 pm Naslov sporočila: |
|
|
No, nekako je tole tehnični forum in mislim, da je večina tule dala srednješolsko fiziko skozi in loči kg, N in momentne ročice. Vsaj upam...
Prednapeta vijačna zveza je dosti bolj kompleksna zadeva, kot se mogoče zdi na prvo žogo. Težko je zdaj tule nek šnelkurs narediti na hitro. Bo treba razumeti elastičnost vijakov, prirobnic, itd., kar pa je nekomu, ki ni vešč razmišljanja o deformacijah jekla, dokaj težko razložiti. Vsaj po mojih izkušnjah. Pač vzame svoj čas, kot vsaka kompleksna tematika. Pa en problem je, da ljudje težko razumejo deformacije, ki jih ne vidijo. Tega je pa v strojništvu in jeklu en kup.
Loctite ima tudi svojo funkcijo, samo na vijakih platišč ga jaz ne bi uporabljal.
Tudi natančnost moment ključa je veliko manjša, kot si večina vsakdanjih uporabnikov predstavlja. Hitro vse skupaj zaplava za 30 % - pa ne moment, amapak sila v vijaku, ki pa je končen rezultat, ki ga potrebujemo. Tu se začne tudi večna debata v strojništvu, ki se pri preračunih vedno izmotava - poznavanje koeficienta trenja. V glavnem suh vijak ima več trenja in bo pri nekem momentu imel nižjo osno silo. Če ga namažemo, bo pa izgub manj in bo osna sila v vijaku na koncu večja. Torej je končen rezultat možna preobremenitev vijaka, kar pa močno dvomim, da ni bilo upoštevano pri snovanju teh vijačnih zvez. Zato imam raje vijake namazane, da je tudi odvijačenje ob cesti lažje. Pa to ne pomeni, da bo vijak prej popustil. Čudno, verjamem, ampak tako je.
Lahko še na hitro obrazložim drugače. Velikokrat imajo problem z odvijanjem vijaki večjega premera, ki so še kratki. Če so še pa prirobnice, ki jih spajamo dokaj podajne, torej elastične, potem je to najslabša kombinacija. Dobra kombinacija je toga prirobnica in elastični vijak. Ko pride dodatna zunanja obremenitev na vijak, se jo večina prenese na bolj togo vzmet, ki je v tem primeru prirobnica, vijak pa obdrži obremenitev skoraj konstantno - takšno kot je dobil pri zatezanju na moment. Tako je tudi vijačna zveza najbolje izkoriščena in ekonomična. Kratek in tog vijak bo za enako osno silo potreboval manj raztezka in ga bo tudi hitreje izgubil - beri vijačna zveza bo popustila. Če je vijak dolg in s tem elastičen, pa je raztezek za enako osno silo večji in bo rezerve pred odvitjem več. Poizkusite kdaj kratek vijak, ki se vam odvija, zamenjati z daljšim in ga podložiti z distančnikom v obliki cevi. Bo takoj bolje.
Dovolj za ta večer. Na telefon je težko tole klamfati... |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
grega09 Član

Pridružen-a: Pet 24 Okt 2014 11:17 Prispevkov: 499 Aktiv.: 3.85
|
Objavljeno: Tor Dec 10, 2024 11:34 pm Naslov sporočila: |
|
|
Še tole sem pozabil dodati, kot je napisal frenki, je tudi iz debate in podatkov razbrati, da bi tole lahko bila sabotaža. Pa lahko damo vso teorijo na stran. Ni pa ne prva in ne zadnja.
Sicer ne vem zakaj bi to kdo počel, kot večino neumnosti... |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
ro-bi Član

Pridružen-a: Ned 28 Jan 2007 16:53 Prispevkov: 3580 Aktiv.: 16.00
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 12:42 am Naslov sporočila: |
|
|
grega09 je napisal/a: |
. Če je vijak dolg in s tem elastičen, pa je raztezek za enako osno silo večji in bo rezerve pred odvitjem več. Poizkusite kdaj kratek vijak, ki se vam odvija, zamenjati z daljšim in ga podložiti z distančnikom v obliki cevi. Bo takoj bolje.
. |
Tipičen primer dolgih vijakov je v vsaki glavi od motorja v avtu. Tisti vijaki se znatno elastično deformirajo, ko so zategnjeni na mero. Pa z mastjo morajo biti namazani tako navoji, kot podložke.
PS
Lokalni mehanik uporablja bakreno mast v spreju, ko menja platišča. Našprica očiščeno pesto in vijake. Potem je to čez pol leta enostavno razdret _________________ 3 x 3 = 9 |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
1dva3 Član

Pridružen-a: Pet 26 Jul 2024 11:19 Prispevkov: 542 Aktiv.: 50.12
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 1:12 am Naslov sporočila: |
|
|
Edina uporaba bakrene masti pri avtu je malenkostno namazat vodila ploščic. Samo že za to obstajajo keramične ali grafitne paste, ki so boljše.
Da se pa ta šmir uporablja vsepovsod je pa napačno, sploh na alu platiščih, kjer poškoduje material zaradi galvanske korozije. Sam baker pa jo ne preprečuje in je čisto dovolj, da je pesto mastno in gre vse brez težav gor in dol.
Sam, do sedaj nisem imel nobenih težav s platišči na nobenem avtu. Vedno se je kolesni vijak odvijal z večjo silo kakor se je privijal. Da se pa vse zlosa pa ... |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
twom Član


Pridružen-a: Ned 26 Okt 2003 0:37 Prispevkov: 986 Aktiv.: 4.16 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 1:17 am Naslov sporočila: |
|
|
grega09 je napisal/a: |
Prednapeta vijačna zveza je dosti bolj kompleksna zadeva, kot se mogoče zdi na prvo žogo. Težko je zdaj tule nek šnelkurs narediti na hitro.
...
Dovolj za ta večer. Na telefon je težko tole klamfati... |
Sledim, ampak...
če prav zastopim, suh vijak ima večje trenje in se bo pri isti sili vijačenja prej ustavil, naoljen bo šel globje, in se ob tem tudi manj uničil.
in ta ampak... kaj je tisto, kar ta drugi spoj dela bolj odpornega na odvijačenje?
Bi pa že davno kupil navorni ključ, če bi vedel koliko moram zategniti vijake pri previjačenju feltn.
p.s. tudi meni je bilo čudno da nekdo rabi za računanje navorov točno 1m dolgo palico... pa še kar ne odneha... |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
1dva3 Član

Pridružen-a: Pet 26 Jul 2024 11:19 Prispevkov: 542 Aktiv.: 50.12
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 2:36 am Naslov sporočila: |
|
|
Citiram: |
Audi svetuje, da se vijaki zategnejo suhi in po specifikacijah z uporabo momentnega ključa. Če so vijaki korodirani, jih je treba očistiti in po potrebi zamenjati, ne pa mazati. |
Ker so novi vijaki še vedno pocinkani, ni potrebno dodatne maže. Je pa enako kakor s svečkami. Ko jih enkrat odviješ je ta sloj uničen in boš v riti naslednjič, ko se material sprime.
Namazan vijak bo dosegel pravilni zategovalni moment, suh pa - praktično vse vmes.
Če je vijak zaribal vmes, kolo ne drži nič, pa imaš lahko moment, da glavo vijaka odlomiš.
Vijak na mestu drži sama sila in je masten vijak vedno privit močneje kakor suh, ker drugače del sile zgubiš v trenju. Sama maščoba pa se tudi deloma iztisne in spere, kar pomeni, da ne bo popustil brez razloga.
Vijaki, če so enkrat zategnjeni držijo. Avti se vozijo po 20 let s vijaki, ki so namočeni v olje in še vedno držijo skupaj bate oz. ročice in gredi pri vsakem obratu.
Citiram: |
@grega09, takšen strokovnjak na visokem nivoju strojništva, pa ne ve da mora biti pri testiranju moment ključa s tehtnico ročica moment ključa dolžine točno 1m, žalostno. |
Pri vseh umerjanjih je načeloma najbolje, da se dela čim manj pretvorb, saj hitro pride do napake. Spremljaš samo 1 parameter. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Iztok_S Član


Pridružen-a: Sre 13 Apr 2016 10:06 Prispevkov: 505 Aktiv.: 4.52 Kraj: Ljubljana, Trzin
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 9:24 am Naslov sporočila: |
|
|
Po montaži novih gum so se mi že po enem tednu na desni strani avta odvili vsi vijaki, razen tistega posebnega proti kraji koles.
Ja logično, kolesa so hoteli ukrasti!
Ugotovil sem šele, ko mi je na avtocesti prihajalo pri 120km/h do hudih vibracij in se je začel odvijat še ta edini, ki je držal kolo na mestu. Ne smem niti pomisliti, kaj bi se lahko zgodilo. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
jozkoc Član


Pridružen-a: Sre 16 Jun 2010 13:32 Prispevkov: 589 Aktiv.: 3.23 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 8:15 pm Naslov sporočila: |
|
|
twom je napisal/a: |
... pa še kar ne odneha... |
Ne odneham zato ker gre za varnost, in pri pri prometu je tako da za napake ki jih delajo eni lahko plačujejo tudi drugi, tudi z najdražjo ceno, s svojimi življenji. Forum je pa že dovolj močan medij, da lahko napačne informacije neko stanje še zelo poslabšajo.
Evo, zato. _________________ Nikoli ni tako dobro da ne bi moglo biti še boljše. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Jaka57 Moderator



Pridružen-a: Ned 12 Dec 2004 21:47 Prispevkov: 5819 Aktiv.: 24.57 Kraj: Grosuplje
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 8:30 pm Naslov sporočila: |
|
|
Nehajte, da ne bo kdo tople vode odkril.
Že veliko let 2X na leto menjam gume in se še nikoli (saj vem, nikoli ne reci nikoli) ni zgodilo kaj takega.
Je pa res, da moj vulkanizer, potem, ko je s pištolo privijačil nazaj kolesa, spustil avto in
vsak vijak zategnil z moment ključem.
Ni uporabil nikakršne masti ali kaj podobnega. edino, kar je uporabil je bila "drat piršna". _________________ Lp, Jaka |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
PPartner Član

Pridružen-a: Tor 20 Nov 2012 13:42 Prispevkov: 197 Aktiv.: 1.29 Kraj: okolica Cerkna
|
Objavljeno: Sre Dec 11, 2024 10:57 pm Naslov sporočila: |
|
|
Tudi pri nas sami redno menjamo gume 2x letno. Nikoli problemov.
Za vijačenje uporabljamo pištolo na zrak ali baterijsko šraufarco. Nastavke imamo te namenske daljše s plastiko okoli da ne opraskaš platišča. Vijake zategnemo po občutku, da lahko v primeru defekta na cesti odvijačimo vijake. Smo pa nabavili tudi moment ključ. Če je potrebno z žičnato krtačo očistimo pesto, raznih masti ne uporabljamo. Pomembno je, da so matice ali vijaki ustrezni za platišča; nastavek za vijake, matice ne sme imeti zračnosti; nekih podaljškov za gedore ne uporabljamo. Pravtako ne uporabljamo orodji, ki so priloženi vozilu.
Do nenamernega odvijačenja lahko pride tudi, če so bila platišča pred kratkim barvana. |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 492 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|