 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
Andrej1978 Neznanec

Pridružen-a: Čet 17 Feb 2011 16:50 Prispevkov: 3 Aktiv.: 0.02 Kraj: Kamnik
|
Objavljeno: Čet Feb 17, 2011 5:11 pm Naslov sporočila: GPS na stratosferskem balonu |
|
|
V nedeljo sem testiral GPS modul, ki ga bom uporabljal pri prihodnjih raketarskih projektih. V ta namen sem GPS modul namontiral na z vodikom napolnjen meteorološki balon. Na ta način sem lahko do določene mere simuliral pogoje, ki bodo prisotni pri letu rakete na velike višine. Modul sestoji iz Trimble Lassen IQ GPS-a in 5W radijskega oddajnika, ki oddaja na 2M valovni dolžini. Poleg tega je bil v tovornem odseku tudi 50mW pomožni radijski oddajnik, ki je oddajal na frekvenci 224MHz. Za napajanje GPS-a sem uporabil osem litijevih baterij Energizer Ultimate Lithium L91, ki delujejo do -40°C. Poleg tega je bila na krovu tudi majhna digitalna kamera Oregon Scientific ATC-2K. Na žalost se je pri letu skozi oblake na objektivu nabrala rosa zato je posnetek zamegljen.
Pri lansiranju balona in zasledovanju mi je pomagal kolega Blaž. Spustila sva ga ob 10:22 dopoldne blizu vasi Volčja jama na Dolenjskem. Veter ga je odnesel proti vzhodu. Po približno 55 minutah dviganja je dosegel največjo višino 20.957 metrov, ko je bil približno 10 km vzhodno od Novega mesta. Ko se je balon razpočil se je odprlo padalo, s katerim je tovorni del varno pristal. Veter ga je zanesel čez državno mejo. Pristal je sredi vasi Mali Lipovec na Hrvaškem. Presenečeni domačini so ga pospravili v drvarnico. Celoten polet je trajal 92 minut in 55 sekund. Spodaj je nekaj slikic, in link do filmčka, ki ga je zmontiral Blaž.
Še link do posnetka: http://www.youtube.com/watch?v=AWpuOJB1H4o
Andrej
Opis: |
Trajektorija poleta v Google Earth: |
|
Velikost datoteke: |
135.48 KB |
Pogledana: |
30 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
404.72 KB |
Pogledana: |
9 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
207.87 KB |
Pogledana: |
11 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
238.81 KB |
Pogledana: |
9 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
146.61 KB |
Pogledana: |
7 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
damo Član


Pridružen-a: Čet 31 Jul 2003 13:45 Prispevkov: 2008 Aktiv.: 8.48 Kraj: Krško
|
Objavljeno: Čet Feb 17, 2011 7:12 pm Naslov sporočila: |
|
|
Zanimiv projekt!
_________________ Dobrga štromarja samo slab šnops strese! |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
spy Član


Pridružen-a: Sre 06 Sep 2006 20:43 Prispevkov: 403 Aktiv.: 1.76 Kraj: Tržič
|
Objavljeno: Čet Feb 17, 2011 8:28 pm Naslov sporočila: |
|
|
Lep projekt in vse čestitke za izvedbo. Spremljal sem nekaj takih projektov iz tujine in osebno so mi zanimivi. Če je sreča z vremenom, so lahko lepi posnetki.
Edino škoda je, da se najditelj tega tako zelo prestraši, da ga nemudoma zapre v drvarnico.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Pyr0Beast Član

Pridružen-a: Pon 16 Jun 2008 14:11 Prispevkov: 4969 Aktiv.: 24.01
|
Objavljeno: Čet Feb 17, 2011 8:50 pm Naslov sporočila: |
|
|
20km višine o.o
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
semzzzz Član

Pridružen-a: Čet 03 Feb 2011 14:50 Prispevkov: 126 Aktiv.: 0.72 Kraj: Sp. Besnica
|
Objavljeno: Čet Feb 17, 2011 9:34 pm Naslov sporočila: |
|
|
LP Uroš
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Waldo Član

Pridružen-a: Pet 02 Nov 2007 10:50 Prispevkov: 316 Aktiv.: 1.47 Kraj: Maribor
|
Objavljeno: Čet Feb 17, 2011 10:53 pm Naslov sporočila: |
|
|
Čestitam, krasen in zanimiv projekt!
Tudi sam sem tuhtal o čem podobnem. Zanima me, če morda veš, kaj o nevodenih balonih brez posadke pravi zakonodaja oz. Direktorat za civilno letalstvo in Kontrola zračnega prometa Slovenije? Velik del naše države je pokrit s kontroliranim zračnim prostorom in ne bi rad, da gre kaj narobe. Priznam da letalskih kart še nisem šel študirat.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
lucca brassi Član


Pridružen-a: Ned 01 Feb 2004 12:46 Prispevkov: 4223 Aktiv.: 17.83 Kraj: KOČEVJE
|
Objavljeno: Pet Feb 18, 2011 8:15 am Naslov sporočila: |
|
|
Zelo zanimivo - komaj čakam nadaljevanje (raketo )
Zakaj je balon počil ?( tlak , temperatura ,....) ?
Ohišja za kamere morajo biti ogrevana vsaj za take višine da je to standard.
Čestitke!
_________________ Moments before detonation ,....... TT |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Pyr0Beast Član

Pridružen-a: Pon 16 Jun 2008 14:11 Prispevkov: 4969 Aktiv.: 24.01
|
Objavljeno: Pet Feb 18, 2011 10:17 am Naslov sporočila: |
|
|
Citiram: |
Ohišja za kamere morajo biti ogrevana vsaj za take višine da je to standard. |
Folk zmeče notri ponavadi 2 grelna vložka
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Andrej1978 Neznanec

Pridružen-a: Čet 17 Feb 2011 16:50 Prispevkov: 3 Aktiv.: 0.02 Kraj: Kamnik
|
Objavljeno: Pet Feb 18, 2011 10:57 am Naslov sporočila: |
|
|
Citiram: |
Zelo zanimivo - komaj čakam nadaljevanje (raketo )
Zakaj je balon počil ?( tlak , temperatura ,....) ?
Ohišja za kamere morajo biti ogrevana vsaj za take višine da je to standard. |
V bistvu je tale GPS modul prvič letel prav na raketi.Raketa je poletela 3046 metrov visoko, dosegla pa je tudi nadzvočno hitrost (1,05 Macha). Sem spodaj prilepil nekaj fotk in pa posnetek.
Balon se med dviganjem napihuje, zato ker se zunanji zračni tlak zmanjšuje. Tako se takle balon, ki na zemlji v premeru meri 2 metra napihne na okrog 8 metrov premera preden poči.
Kamera ni bila ogrevana. Za napajanje sem uporabil dve litijevi AA bateriji in kot lahko vidiš na posnetku je dve uri in pol kasneje ko sem jo našel še vedno snemala.
Tule je še posnetek (začne se ob 1:38): http://www.youtube.com/watch?v=2JUzUwIbEwQ
Raketa je zaradi močnega vetra pristala 4,3 km stran ampak smo jo s pomočjo GPS-a našli v 20 minutah.
Spodaj še track v Google Earth.
Andrej
Dajte take zanimive slike drugič direkt na forum pripenjat. Po raznih photobucketih jih čez kakšno leto ne bo več.
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
23.29 KB |
Pogledana: |
29 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
23.45 KB |
Pogledana: |
4 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
66.03 KB |
Pogledana: |
29 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
28.09 KB |
Pogledana: |
28 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
113.42 KB |
Pogledana: |
28 krat |

|
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Tomazp Član


Pridružen-a: Sob 02 Feb 2008 13:24 Prispevkov: 559 Aktiv.: 2.64 Kraj: Ljubljana
|
Objavljeno: Pet Feb 18, 2011 10:58 am Naslov sporočila: |
|
|
Zelo zanimiv projekt. Je bil kaj usklajen s kontrolo zračnega prostora? Da potegne zadevo v letalski motor se tudi tudi utegne kaj zgodit. Je pa res da so možnosti zelo majhne.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
boriskozjan Član

Pridružen-a: Pet 14 Nov 2008 23:23 Prispevkov: 956 Aktiv.: 4.73 Kraj: Šmarje pri Jelšah
|
Objavljeno: Pet Feb 18, 2011 11:01 am Naslov sporočila: |
|
|
lucca brassi je napisal/a: |
Zakaj je balon počil ?( tlak , temperatura ,....) ?
Čestitke! |
zrani tlak je na 20 km višine veliko manjši kot na tleh, zato je relativno tlak v balonu večji. Balon je torej počil zaradi tlaka, iz to znižanega tlaka okolice.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
n_r Neznanec

Pridružen-a: Sob 19 Feb 2011 0:39 Prispevkov: 1 Aktiv.: 0.01 Kraj: Maribor
|
Objavljeno: Sob Feb 19, 2011 12:49 am Naslov sporočila: |
|
|
Pozdravljeni!
To je moj prvi post na elektronik.si, sem dobil link do te teme od kolega, posebaj glede balonov v povezavi z letali. Sam sem namreč športni pilot, poznani so mi pa tudi postopki glede kontrole letenja in samega letanja tistih malo večjih.
Upam da mi moderatorji za začetek odpustijo to bluženje mimo teme, tudi razpisal sem se konkretno...
Vremenski balone pri nas spuščajo na obrobju ljubljane in koliko je meni znano koordinirajo zadevo z priletno kontrolo letenja za brnik in območno kontrolo letenja.
Baloni se vedno spuščajo ob 00:00 in 12:00 UTC(v zimskem času naš lokalni čas -1 poleti -2).
Sam meteorološki balon je sestavljen iz balona, 5 m pod njim padalo in 20 m pod njim tovor oz sondažna oprema. Vrvica je po domače špaga iz naravnih materialov, dovolj močna da nosi tovor, vendar dovolj tanka da bi, če bi prišlo do bližnjega srečanja z letalom, se pretrgala. Sam tovor pri meteorološkem balonu je težak tam med 800 in 1200 g in najtrši del predstavlja baterija, tako da trk ne povzroči večje oz katastrofalne škode.
Glede spuščanja balonov oziroma česarkoli kot "amaterji":
V slovenski zakonodaji (zakon o letalstvu) trenutno ne najdem nič na to temo, tako da bom omenil FAA FAR, se pravi ameriško zakonodajo glede tega: Za prostoleteč nevodljiv balon je največja dovoljena skupna teža 6 pounds oz 2.7 kg(FAR part 101). Po vsej vrjetnosti bi podobno veljalo pri nas. Vse kar je težje, neglede na lokacijo spuščanja, zahteva prejšnjo koordinacijo z kontrolo letenja in mogoče tudi direktoratom za civilno letalstvo. Kontrola letenja mora izdat NOTAM(obvestilo za vse uporabnike zračnega prostora) in s tem zapre del zračnega prostora. V sloveniji močno dvomim da bi to izdali oz dovolili za spuščanje balona. Predvsem zaradi tega ker je njegovo pot skoraj nemogoče predvidet.
Zračni prostor je v sloveniji deljen na razrede. Na dolenjskem je od tal do 2500 čevljev nad terenom prostor G, ki se kasneje do 7500 čevljev nadmorske višine nadaljuje v prostor E. E in G nista nadzorovana pod kontrolo letenja oz skozen ne leti nič večjega (praviloma). Torej do 2250m nadmorske višine ne morete sestreliti nič večjega kot kakega ubožca v cessni.
Višje od tega pa je strogo kontrolira zračni prostor.To zdaj vse govorim za lokacijo
Volčje jame. Že nad Žuženbergom je zgornji desni ek trenažnega območja - spodnji levi ek je na Rezinskem vrhu zahodno od Kočevja( kvazi pravokotnik). Tukaj ima naprimer vojska rezerviran zračni prostor za vaje. Mislim da fantje v pilatusu al pa zlinu ne bi bli veseli, ko bi se mimo njih en balon švigno, da se o kakšni raketi ne menimo.
Od 2250m nadmorske višine so pa že doletne poti na okoliška letališča, pa tudi kakšno manjše letalo(malo večja cessna) lahko leti instrumentalno na tej višini oz pogojno tudi nižje. Omenil sem instrumentalno. Letala lahko letijo na dva načina- vizualno ali instrumentalno. Vizualno se praviloma letijo majhna športna letala, vedno imaš vidni stik z zemljo oz terenom, gledaš ven in paziš na svojo okolico. Ta se bo balonu, če ga bo le videl umaknil. Instrumentalno letijo vsa potniška letala, vse kar je malo večje. Leti se po instrumentih,s pomočjo oddajnikov na tleh itd...
Ta so prehitra, da bi se balonu umaknila in tudi onadva na sprednjih sedežih ga nebosta videla, kajti gledata v instrumente in ne skrbita za separacijo do drugega prometa.To je naloga kontrole.
Balona ne bosta videla, tresknilo bo, seveda bosta takoj postopala za primer trka z prtičem, pristala na najbližjem letališču, kjer bodo potegnili iz nosa letala treske lesene škatle, na katerem piše telefon lastnika.
Par nasvetov da ne sklatite česa majhnega (mene) dol. Pred štartom nakrog pogledat če je kakšno letalo kjerkoli na obzorju, če je, počakat da je mimo.
Zdaj za te večje ne morem nič dodat, bom sicer ob priložnosti povprašal malo v meteo službi pa kontroli iz čistega fribca kako pa kaj, pa poročam.
Lp, Nejc
Če koga zanima, preletne zračne poti nad slovenijo:
http://www.sloveniacontrol.si/acrobat/aip/eaip/Operations/2011-02-10-AIRAC/graphics/LJ_chart_ENR_6_1_1_en.pdf?
http://www.sloveniacontrol.si/acrobat/aip/eaip/Operations/2011-02-10-AIRAC/graphics/LJ_chart_ENR_6_2_1_en.pdf
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
boriskozjan Član

Pridružen-a: Pet 14 Nov 2008 23:23 Prispevkov: 956 Aktiv.: 4.73 Kraj: Šmarje pri Jelšah
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Andrej1978 Neznanec

Pridružen-a: Čet 17 Feb 2011 16:50 Prispevkov: 3 Aktiv.: 0.02 Kraj: Kamnik
|
Objavljeno: Pet Apr 15, 2011 9:33 am Naslov sporočila: |
|
|
V Torek 12.04. je za obletnico Gagarinovega poleta v vesolje Beograjska osnovna šola Svetega Save organizirala vrsto delavnic in dogodkov. Eden od teh je bil tudi polet balona v stratosfero, kar so v izvedbo zaupali meni.
Pri pripravi balona za let in zasledovanju sta mi pomagala Srdjan in Nebojša iz kluba Raketni centar. Tako smo balon lansirali ob 12:20 z letališča Lisičji Jarak. Pripravo so oteževali močni sunki vetra. Po lansiranju je balon odletel v smeri proti Pančevu. Z Nebojšo sva krenila za njim, Srdjan pa je odšel domov in na podlagi podatkov, ki sva mu jih sporočala poskušal določiti približen kraj pristanka. Zaradi gneče na cesti je bil balon, preden sva se uspela rešiti iz Beograda oddaljen že 80 kilometrov.
Po 64 minutah in 52 sekundah leta je dosegel največjo višino 26.564 metrov. Pristal je po 119 minutah in 1 sekundi leta, sredi Šumadije na njivi nekje med Jagodino in Čuprijami kar je cca. 130 kilometrov zračne linije od mesta vzleta. Z Nebojšo sva potrebovala štiri ure vožnje po slabih makadamskih cestah preden sva našla tovorni odsek.
Nekaj fotk si lahko snamete dol tule (24,3MB): http://www.mediafire.com/file/2dz1glv0v07pl1n
Lep pozdrav
Andrej
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
xfce Član

Pridružen-a: Čet 28 Jul 2011 8:06 Prispevkov: 521 Aktiv.: 3.08
|
Objavljeno: Pon Avg 01, 2011 6:06 pm Naslov sporočila: |
|
|
@Andrej1978 superca.
Mene že lep čas zanimajo meteorološki baloni. Ali mogoče veš, koliko časa bi se lahko obdržal balon v ozračju, če ga ne bi napolnil toliko, da bi zaradi višine potem počil? In koliko časa bi se notri obdržal vodik?
Balon bi biv krasen recimo za repeater, ali zračne fotografije
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 493 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|