 |
www.elektronik.si Forum o elektrotehniki in računalništvu
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
psevdonim Član


Pridružen-a: Čet 21 Sep 2006 21:42 Prispevkov: 3406 Aktiv.: 14.92 Kraj: slo
|
Objavljeno: Pon Nov 29, 2010 8:18 pm Naslov sporočila: |
|
|
Citiram: |
da ne skuriš motorja, saj bo v zvezdi imel le dobra 2kW moči |
- več let že poslušam, da motor lahko v zvezdi skuriš, a si ne predstavljam, kako je to možno. V zvezdi so (v konkretnem primeru) navitja, drugače predvidena za 690V, priklopljena na 400V, kar bi rekel, da je praktično neuničljivo. Kot da bi 230V-žarnico na žarilno nitko priklopil na 133V. Bakreno žico (navitje) pa pred pregoretjem varuje bimetal. Torej - kaj je tisto, kar uniči motor, ki je namesto v trikot priklopljen v zvezdo ?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Pyr0Beast Član

Pridružen-a: Pon 16 Jun 2008 14:11 Prispevkov: 4969 Aktiv.: 23.99
|
Objavljeno: Pon Nov 29, 2010 8:37 pm Naslov sporočila: |
|
|
Pregrevanje, izpad iz sinhronizacije, prekomerno povečanje toka zaradi večjega slip-a.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Azrael Član


Pridružen-a: Čet 29 Jan 2009 19:46 Prispevkov: 4432 Aktiv.: 22.21 Kraj: Gorje
|
Objavljeno: Pon Nov 29, 2010 9:13 pm Naslov sporočila: |
|
|
Bimetal, ki je nastavljen na nazivni tok motorja v trikotu, ne varuje istega navitja, ko je le to spojeno v zvezdo !
Ko je navitje spojeno v zvezdo, tok posamezne faze iz omrežja teće skozi navitje ustrezne faze.
Ko pa je navitje v trikotu, pa tok iz omrežja teče skozi navitji dveh faz. Zaradi faznih zamikov (3 faz. sistem), tok iz omrežja ni 2x večji, ampak samo za koren iz 3, čeprav je v vsaki fazi navitja dosežen enak tok kot v zvezdi.
To drži ob predpostavki, če je napetost omrežja v obeh primerih ustrezne navitju, to je za za stik zvezda 690 V in trikot 400, za motor zaradi katerega je ta tema.
Problem motorja je v tem, da bo poskusil vzeti iz omrežja tolikšno moč, kot jo potrebuje, da bo zmogel obremenitevc na osi. In ko bo spojen v zvezdi čeprav je napetost na katero je priklopljen ustrezna za trikot, dela s prenizko napetostjo in potegne toliko večji tok, da bo zmogel breme. Izgube (gretje) v navitju pa rastejo s kvadratom toka, kar prekuha navitje in bum.
Če pa se ta motor vrti v prostem teku, mu seveda obratovanje v zvezdi ne škodi. Če pa bo moral delati pa zelo.
Ali v številkah, nek 3 kW 3 fazni motor ima na tablici navedeno:
trikot 400 V 6.9 A
zvezda 690 V 4 A
Torej razlike je za koren iz 3 ( 1.7320508...)
Bimetal nastaviš na tok za trikot, to je 6.9 A.
Motor zvežeš v zvezdo, kjer vsako navitje zdrži 4 A.
Motor ni varovan pred tokovno preobremenitvijo. Bimetal bo šele začel zaznavati preobremenitev, ko boš motor tokovno preobremenil za 73 %.
50% preobremenitev mora motor zdržati 2 minuti brez škode... 73% pa še precej manj časa in šele tu bi bimetal začel reagirati in bi izpadel po nekaj urah, ampak bo motor zelo verjetno odpovedal že mnogo prej.
In to ne glede ali boš motor priklopil na 400 ali 690 V, le pri 400V bo gratis imel še 3x manj moči, kot je navedeno na tablici. Ima namreč za koren iz 3 manjšo napajalno napetost in dovoljen tok.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
lojzek Član



Pridružen-a: Pet 25 Jan 2008 8:00 Prispevkov: 3387 Aktiv.: 15.98
|
Objavljeno: Pon Nov 29, 2010 9:22 pm Naslov sporočila: |
|
|
Azrael, sedaj pa si ga ti pihnil mimo. Kolikor je meni znano, se bimetal v zvezda - trikot vezavi ne nahaja v glavnem dovodu, ampak med kontaktorjem in navitjem. Ter tako "meri" tok posameznega navitja in ne toka posamezne faze. Tako mu je tudi vseeno, če obratuje v trikot ali zvezdo. No pri tem obratovanju je mišljena zaščita, v trikotu ima jasno manjšo moč.
Seveda mora biti v tem primeru bimetal nastavljen na manj kot je motorjev nazivni tok. Res pa ta trenutek ne vem iz glave (vedno pozabim) ali za 1/3 ali pa za kor3 manjši tok od nazivnega.
Če je želja, poskusim jutri v kateri knjigi poiskat dokaz moje trditve.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Azrael Član


Pridružen-a: Čet 29 Jan 2009 19:46 Prispevkov: 4432 Aktiv.: 22.21 Kraj: Gorje
|
Objavljeno: Pon Nov 29, 2010 9:57 pm Naslov sporočila: |
|
|
Ja res je, obstaja več vezav, lahko je kot si rekel (na katero sem pozabil), lahko pa bimetal meri celoten tok. Stvar izvedbe in se je dobro prepričati kako je dejansko zvezano.
V prvem prtimeru bimetal nastaviš na nazivni tok zvezde, saj tipaš posamezno fazo navitja, v drugem na tok za trikot.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Marjanp Član


Pridružen-a: Pon 15 Okt 2007 22:28 Prispevkov: 250 Aktiv.: 1.16 Kraj: Dragomer/Brezovica/Ljubljana
|
Objavljeno: Pon Nov 29, 2010 11:10 pm Naslov sporočila: |
|
|
@sjanez
Tvoj motor je primeren za zagon s stikalom zvezda/trikot.
@ Azrael
Ne bi hotel biti zloben,
ampak samo zato, da tudi drugi ne bi živeli v zmoti!
Mogoče pa tvojo razlago ne razumem pravilno?
Azrael je napisal/a: |
čeprav je v vsaki fazi navitja dosežen enak tok kot v zvezdi.
|
Mislim, da je mišljeno, da teče skozi navitje enak tok v trikotu kot v zvezdi.
Kar seveda ni res, saj je navitje v zvezdi priključeno na 230 V. V trikotu pa isto navitje na 400V (govorim za naše razmere).
In zaradi različnih padcev napetosti na istem uporu tečejo tudi različni tokovi (Ohmov zakon).
Azrael je napisal/a: |
Ali v številkah, nek 3 kW 3 fazni motor ima na tablici navedeno:
trikot 400 V 6.9 A
zvezda 690 V 4 A
Motor zvežeš v zvezdo, kjer vsako navitje zdrži 4 A.
|
Isto navitje zdrži toliko in toliko toka (V tvojem primeru 6,9 A), Ni bistveno na kakšno napetost je priključeno.
trikot 400 V 6.9 A Pomeni, da pri 400 V medfazne napetosti motor priključiš v trikot (seveda lahko tudi v zvezdo) za polno moč potrebuješ tok 6,9 A po fazi v trikotu. Navitje je dimenzionirano za 400 V padca napetosti in za tok 6,9 A.
zvezda 690 V 4 A Pomeni, da pri 690 V medfazne napetosti motor priključiš v zvezdo za polno moč potrebuješ tok 4 A po fazi. Navitje pa mora biti dimenzionirano za 400 V padca napetosti in za tok 6,9 A, če hočeš da ustreza tvoji tablici.
_________________ Nočem pametovati in prepričane prepričevati. Izkušnjo želim deliti s tistimi, kateri le-to potrebujejo.
LP
Marjan |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Silvo Moderator


 
Pridružen-a: Pon 24 Feb 2003 17:09 Prispevkov: 14673 Aktiv.: 61.89 Kraj: Koroška-okolica Dravograda
|
Objavljeno: Tor Nov 30, 2010 12:20 am Naslov sporočila: |
|
|
Ravno imam pri roki nek načrt, pa sem naredil par fotografij moči različnih vezav.
Opis: |
Varovanje dvobrzinca - "dahlander-ja" |
|
Velikost datoteke: |
378.58 KB |
Pogledana: |
18 krat |

|
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
356.56 KB |
Pogledana: |
13 krat |

|
Opis: |
Precej pogsta vezava zvezda trikot. Tok se običajno nastavi na polovični tok toka trikota na tablici motorja. Motor v zvezdi ni varovan. |
|
Velikost datoteke: |
399.38 KB |
Pogledana: |
14 krat |

|
_________________ lp
Silvo |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Azrael Član


Pridružen-a: Čet 29 Jan 2009 19:46 Prispevkov: 4432 Aktiv.: 22.21 Kraj: Gorje
|
Objavljeno: Tor Nov 30, 2010 12:38 am Naslov sporočila: |
|
|
@Marjanp
Mogoče nisem napisal najbolj razumljivo, ampak govorim o priklopu 3 faz. motorja, ki je grajen za stik trikot pri napetosti X, pa je na to napetost priklopljen v zvezdo.
In če ima stator motorja nazivni tok 6.9 A v stiku trikot, to ne pomeni, da toliko toka zdrži tudi v zvezdi. Ni variante, zdrži samo 4A, brez poškodb, glej pripeto sliko:
Opis: |
|
 Download |
Ime datoteke: |
zvezda_trikot.gif |
Velikost datoteke: |
5.33 KB |
Downloadano: |
58 krat |
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
psevdonim Član


Pridružen-a: Čet 21 Sep 2006 21:42 Prispevkov: 3406 Aktiv.: 14.92 Kraj: slo
|
Objavljeno: Tor Nov 30, 2010 11:44 am Naslov sporočila: |
|
|
glede na sliko in ob pomanjkanju poznavanja trifaznega sistema bi rekel, da sta v zvezdi po dve navitji vezani ZAporedno, torej se 400V porazdeli na dve navitji, zaradi tega ni jasno, kako motor TOKOVNO tega ne bi zdržal.
Glede priklopa zvezde 690V na 400V si trenutno zadeve razlagam takole: dve skrajnosti:
1. prazni tek
2. rotor močno preobremenjen ali celo blokiran;
pod 1.: se strinjamo, da dela brez problemov 24 ur na dan;
pod 2.: zaradi prenizke napajalne napetosti se električna moč ne more pretvoriti v mehansko na rotorju, zato se pretvori v toplotno. Rotor miruje, dovedena električna energija pa skuha izolacijo na navitju in bum. Motor pregori zaradi prevelike vročine, ne pa zaradi tega, ker navitje ne bi zdržalo toka, omejenega z bimetalom, nastavljenim za delovanje v tikotu.
Bi tole filozofiranje zdržalo preverjanje v praksi ?
__________________
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Pyr0Beast Član

Pridružen-a: Pon 16 Jun 2008 14:11 Prispevkov: 4969 Aktiv.: 23.99
|
Objavljeno: Tor Nov 30, 2010 2:08 pm Naslov sporočila: |
|
|
2. Nah, samo tok naraste do onemoglosti in to skuha navitja, med drugim tudi zaradi večjih izgub. Pa tudi permeabilnost železa pada s temperaturo.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
Azrael Član


Pridružen-a: Čet 29 Jan 2009 19:46 Prispevkov: 4432 Aktiv.: 22.21 Kraj: Gorje
|
Objavljeno: Tor Nov 30, 2010 3:43 pm Naslov sporočila: |
|
|
psevdonim je napisal/a: |
glede na sliko in ob pomanjkanju poznavanja trifaznega sistema bi rekel, da sta v zvezdi po dve navitji vezani ZAporedno, torej se 400V porazdeli na dve navitji, zaradi tega ni jasno, kako motor TOKOVNO tega ne bi zdržal. |
Majhen popravek, na vsaki tuljavi je fazna napetost, ni polovica medfazne. Torej pri nas 230V. V zvezdi skozi vsako tuljavo teče enak tok kot je v napajalnem vodniku.
Torej vsaka tuljava zase zdrži 400V in 4A toka (nadaljujemo z motorjem katerega podatke sem dal malo višje gor). Se do sem strinjamo ?
Pri vezavi tega motorja v zvezdi in je priklopljen na 3 x 400V, (cos = 0.85), je maksimalna moč, ki lahko teče v ta motor (moč na osi je zmanjšana zaradi izgub v motorju samem !):
P = U x I x cos x SQR(3)
SQR(3) = kvadratni koren iz 3 = 1.7320508...
P = 230 x 4 X 0.85 x 1.73...
P = 1.354 kW
Če ta motor vežem v trikot, je vsaka tuljava zase priklopljena na medfazno napetost. Ker sta, zelo poenostavljeno rečeno, po dve tuljavi vezani vzporedno, je tudi tok, ki teće po napajalnih žicah večji, kot ga zdrži vsaka tuljava zase, saj se ta tok razdeli med dve tuljavi in znaša 6.9 A.
Največja vhodna moč tako znaša:
P = 400 x 6.9 x 0.85 x 1.73...
P = 4.063 kW
kar je točno 3x več, kot v primeru, ko je isti motor priklopljen v zvezdi pri napetosti 3 x 400 V.
Zato pravim, da ima motor, spojen v zvezdi, moral pa bi biti glede na napajalno napetost spojen v trikot, 3x manjšo moč kot sicer.
Šele, ko bi motor spojen v zvezdo priklopili na napetost 3 x 690 V, bi zmogel enako moč, kot v trikotu pri 3 x 400V:
P = 690 x 4 x 0.85 x 1.73...
P = 4.063 kW
Citiram: |
Glede priklopa zvezde 690V na 400V si trenutno zadeve razlagam takole: dve skrajnosti:
1. prazni tek
2. rotor močno preobremenjen ali celo blokiran;
pod 1.: se strinjamo, da dela brez problemov 24 ur na dan;
|
Dokler mu ne bodo škripnili ležaji, mu ne bo hudega. ampak takrat ne moremo več govoriti o prostem teku.
Citiram: |
pod 2.: zaradi prenizke napajalne napetosti se električna moč ne more pretvoriti v mehansko na rotorju, zato se pretvori v toplotno. Rotor miruje, dovedena električna energija pa skuha izolacijo na navitju in bum. Motor pregori zaradi prevelike vročine, ne pa zaradi tega, ker navitje ne bi zdržalo toka, omejenega z bimetalom, nastavljenim za delovanje v tikotu.__________________ |
Hmm, vročino povzroči tok skozi navitje. In če je tok večji, kot ga zdrži navitje, bo tudi temperatura navitja višja, kot bi smela biti, kar pomeni hitro staranje izolacije in prej ali slej bum.
In nazivni tok pri zavrtem asinhronskem motorju dosežeš že pri zelo nizki napajalni napetosti (in nazivni frekvenci), to je tako imenovana kratkostična napetost in znaša od 10% za velike do nekje 25% za najmanjše asinhronske motorje.
Zavrt motor, tudi če bo spojen v zvezdi, pa bi moral biti v trikot glede na pritisnjeno napetost, boš skuril, malce kasneje kot v trikotu, ampak ga boš.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
sebaveh Član


Pridružen-a: Sob 19 Jan 2008 13:51 Prispevkov: 1671 Aktiv.: 7.88 Kraj: Slovenska Bistrica
|
Objavljeno: Tor Nov 30, 2010 6:48 pm Naslov sporočila: |
|
|
In če naredimo tako kot je napisal "lojzek" in nastavimo bimetal na nazivni tok zvezde, je to torej povsem enakovredna vezava in jo lahko uporabljamo tudi bolj množično v praksi?
Ko je že ravno govora o bimetalih, pa me zanima še če je kakšna omejitev glede največje dolžine kablov med motorjem in zaščitnim stikalom (npr. Iskra MS25 in ca. 10-20 m kabla)? Za manjše in srednje motorje?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
lojzek Član



Pridružen-a: Pet 25 Jan 2008 8:00 Prispevkov: 3387 Aktiv.: 15.98
|
Objavljeno: Sre Dec 01, 2010 7:39 am Naslov sporočila: |
|
|
Glede na to, da se debata še zdaleč ni polegla, sem se res lotil pogleda v knjige, kot sem že obljubil. V ta namen sem narisal zelo enostavno shemo in možna mesta vgradnje bimetala označil z A, B in C. Vse je dokaj podobno Silvovim risbam, jaz pa bom podal še razlago, zakaj in kdaj se bimetal vgradi na določeno mesto.
Ker je shema poenostavljena, varovalk nisem risal.
Bimetal na mestu A (na dovodnih vodnikih):
se lahko uporabi, ni pa to prav priporočljivo. V zvezdi sicer nudi nepopolno zaščito, čas izklopa v zvezdi je tako 4-6 krat daljši. To pa zato, ker je v zvezdi tok skozi bimetal za kor3 manjši. Vseeno pa tak način zaščiti pred blokiranim rotorjem. Bimetal mora biti nastavljen na nazivni tok motorja v trikotu (In).
Bimetal na mestu B (na motorskih vodnikih):
je najobičajnejši in ščiti pred vsemi okvarami, pred katerimi bimetal sploh ščiti (preobremenitev, izpad faze, blokiran rotor, predolg zagon..). Ker skozenj v zvezdi in v trikotu teče enak tok, je popolnoma funkcionalen tudi v zvezdi. Bimetal mora biti nastavljen na za kor3 manjši kot nazivni tok motorja v trikotu (In x 0,58).
Bimetal na mestu C (na vodnikih trikot vezave):
je najbolj redek. Uporabi se pri zelo težkih, zelo dolgih zagnih (centrifuge, ogromni ventilatorji). Ob zagonu (v zvezdi) ne nudi nikakršne zaščite. Ob normalnem obratovanju v trikotu pa ščiti pred preobremenitvijo, izpadom faze. Bimetal mora biti nastavljen na za kor3 manjši kot nazivni tok motorja v trikotu (In x 0,58).
Opis: |
|
Velikost datoteke: |
31.31 KB |
Pogledana: |
24 krat |

|
Nazadnje urejal/a lojzek Pon Dec 06, 2010 2:31 pm; skupaj popravljeno 1 krat |
|
Nazaj na vrh |
|
 |
sebaveh Član


Pridružen-a: Sob 19 Jan 2008 13:51 Prispevkov: 1671 Aktiv.: 7.88 Kraj: Slovenska Bistrica
|
Objavljeno: Sre Dec 01, 2010 11:00 am Naslov sporočila: |
|
|
Ok, hvala. Ker sem nekako mislil da montirajo bimetale čimbliže motorju, ravno zaradi upornosti vodnikov.
Lojzek, pri bimetalu na mestu C je ta nastavljen na nazivni tok zvezde, toda motor in bimetal pa obratujeta v trikotu. Je to pravilno iz knjige?
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
lojzek Član



Pridružen-a: Pet 25 Jan 2008 8:00 Prispevkov: 3387 Aktiv.: 15.98
|
Objavljeno: Sre Dec 01, 2010 12:26 pm Naslov sporočila: |
|
|
Da. Če namreč gledaš, je vezava C skoraj enaka B, edinole da pri C in obratovanju v zvezdi skozi bimetal ne teče noben tok (zato se tudi upoablja pri dolgem zagonu).
Namreč, če gledaš, gre del faznega linijskega toka (ki predstavlja 100%) skozi levi kontaktor (58%), drugi del (tudi 58%) pa skozi srednji kontaktor. Ta tok se po shemi razdeli med A in levim kontaktorjem. Seveda pri obratovanju v trikot.
|
|
Nazaj na vrh |
|
 |
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu Ne, ne moreš pripeti datotek v tem forumu Ne, ne moreš povleči datotek v tem forumu
|
Uptime: 498 dni
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|